Med helt nye XC40 går for første gang Volvo inn i segmentet for kompakt-SUVer. Dette er den første modellen som bygger på Volvo Cars nye, modulære arkitektur CMA (Compact Modular Architecture), som heretter vil være en del av alle kommende biler i 40-serien, inkludert helelektriske biler. XC40 er blitt både tøff å se på, høy kvalitet i alle ledd og en bil som er fantastisk å kjøre. Det er ingen tvil om at Volvo leverer her også.

XC40-modellen er blitt et nytt, friskt og kreativt del av tilbudet Volvo tilbyr på markedet. De har tatt inn de prisbelønte teknologiene innen kommunikasjons- og infotainment, som vi etter hvert kjenner fra de nye 90- og 60-seriebilene. Vi kan nevne blant annet Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert med bremsestøtte og et 360° kamera. Bilen leveres også med forskjellige kjøremodus.

Kreativitet og oppfinnsomhet er et nøkkelord i XC40. Her finner man blant annet funksjonelle oppbevaringsplasser i dørene og setene, en egen plass med trådløs lading av mobiltelefon, nedfellbar krok til små poser og en avtagbar avfallsbøtte i konsollen. Kredittkortet har også fått sin egen plass. De store høyttalerne som Volvo tidligere plasserte i dørene er nå flyttet til dashbordet og dette gir større lagringsrom i dørene. Når vi først er inne på høyttalere og lyd, består subwooferen av en luftventilert versjon. Lydanlegget spiller fletta av det meste vi har hørt tidligere, levert av Harman Kardon.

Utvendig er det mulig å få bilen i singel- eller to-tonet fargevalg. Fronten er typisk det nye designet som også finnes på de andre modellene. Signaturen med Tors hammer er også på plass. Det samme er de stående baklyktene som er plassert langs D-stolpene. Innvendig er det også mulig å velge mellom forskjellige fargekombinasjoner.

I bagasjerommet er det dobbelt gulv, der lemmen utgjør det doble gulvet. Den kan foldes halvveis opp, og der finnes det fire kroker til handleposer og andre ting som kan hektes på. Under det doble lastegulvet er det til og med et låsbart rom for det du ønsker å sikre ekstra godt. Totalt er det 479 liter med bagasjeromsplass med oppslåtte bakseter. Med nedslåtte seter har du hele 1336 liter til rådighet.

Kvalitet og sikkerhet har alltid vært Volvos varemerke. XC40 er ikke noe unntak. Alt du ser og tar i er laget i høy kvalitet og kjennes solid. Tykt og godt skinnratt, setene er som vanlig supergode å sitte i, med godt støtte både i sidene og for korsryggen. Sitteputa kan også justeres i lengderetningen. Midtkonsollet er dominert av en stor og stående skjerm hvor alle funksjoner styres. Bilen er mye større innvendig enn den gir uttrykk for når du står på utsiden. I baksetet er det også god plass, selv for høyreiste personer.

Følelsen du får når du setter deg bak rattet understreker dette med sikker bil. Du sitter høyt og utsikten er god. XC40 har 21 centimeter bakkeklaring. Det betyr at bilen takler dårlige veier på en utmerket måte. Støydempingen er god og bilen ligger imponerende stabilt på veien. Summen av dette gir en kjøreopplevelse med høy premiumfaktor.

X40 leveres i tre forskjellige utgaver med bensinmotor og tre utgaver med dieselmotor.

Vår testbil var en XC40 T5 R-design med 247 hestekrefter og firehjulstrekk. Den har en prislapp på 627.900 kroner.

 

Del
Foregående artikkelRockeprofessoren
Neste artikelVW T-Roc: – Et spennende supplement i SUV-klassen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS