Det har vært Folkevogn for Anders Thorkildsen hele livet, ja egentlig mer enn det. Den første reparasjonen var han med på før han var født.

– Moren min hjalp faren min med å skifte clutch på en boble mens hun var gravid med meg, og stort tidligere er det vanskelig å komme i gang. 

Og siden har det bare fortsatt, da de andre ungguttene fikk lappen og vrengte rundt i spreke maskiner var Anders han litt rare som putret av gårde i en gammel Folkevogn med liten motor. Og var inderlig tilfreds med det.

– Det har aldri vært aktuelt med noe annet enn VW, jeg er faktisk tredje generasjon med denne besettelsen, både faren og farfaren min drev med det samme.

– Så det har blitt noen Folkevogner?
– Et hav av Folkevogner, alle slag.

– Favoritten?
– Bobla. Bobla er greia.

To fagbrev
Faren hans var bilmekaniker, og Anders var med ham på jobb fra han kunne gå. Tretten år gammel fikk han sommerjobb på delelageret hos Nordlie, og han har etter hvert vært innom et betydelig antall bilbedrifter i distriktet. Men han tok ikke utdannelse som bilmekaniker.

– Nei, jeg gikk på Malakoff og tok fagbrev som serviceelektroniker.

– Likevel fikk du jobb som mekaniker på et bilverksted i 2010?
– Ja, det gikk greit, jeg kunne jo litt om bil, men jeg fikk nok litt lengre prøvetid enn det som var vanlig. 

Så hører det også med til historien at han tok fagbrev som bilmekaniker for et par år siden, og er særdeles godt forspent med så vel real- som formalkompetanse.

Det går stort sett i bil døgnet rundt. Etter jobb på dagen har han alltid flere prosjekter hjemme i garasjen/verkstedet på Halmstad. Akkurat nå er det en Boble 1957-modell, den siste utgaven med liten bakrute, oval, slike ting er viktige. Opprinnelig motorytelse 30 hestekrefter, noe som kommer til å variere betydelig når Anders har justert og modifisert.

Han jobber også med en Fastback 1969-modell, som etter å ha stått under en presenning på Krapfoss i 25 år har fått et nytt liv i Rygge.

– Den hadde jeg visst om fem-seks år før jeg så på den, og ble bra fornøyd da jeg så at det var 69-modell. Det går nemlig et skille i 1970, da synes jeg sjela forsvinner og bilene blir styggere, men denne er altså på rette sida.

Aldri utlært
Anders har selvfølgelig alltid vært i VW-miljøet, og har en del treff og samlinger han bare  må på, blant annet det årlige drag-racet på Gardermoen.

– Jeg håper å ha Bobla ferdig til da, og stille til start med en motor på 200 hester.

– Jøss, er det lov, da?
– Bare på racet, så må den ut og byttes med en godkjent motor så jeg kan kjøre lovlydig hjem.

– Det må da bli fryktelig mye jobbing?
– Ikke i det hele tatt, en VW-motor plukker jeg ut aleine på 20 minutter. Med en god kaffepause kan det komme opp i en time. Rekorden er det fem engelskmenn som har, de tok ut motoren, satte den inn igjen, og startet den i løpet av 52 sekunder. 

Da skal man vite ganske godt hva man driver med, og det gjør nok også Anders Thorkildsen, selv om han presiserer at man aldri blir utlært . I tillegg til tusenvis av timer med fastnøkkel og annet verktøy må han også bruke mye tid på teori og faglitteratur, og ikke minst være oppdatert på alle endringene som har blitt foretatt på VW-modellene gjennom åra.

– Prototypen ble lagd i 1937, og alle endringer som er gjort siden da er registrert. Det er litt av en protokoll! Nå er nok prinsippene ganske like, men det er voldsomt mye å sette seg inn i. Heldigvis får jeg mye hjelp ved å mer eller mindre «bo» i miljøet. Og så er vi på Facebook, og på VWNorge.no. Det er en side utelukkende for oss med luftkjølte Folkevogner, kommer det noe stoff om en Golf eller noe sånt blir det slettet.

Drapstruet
Når Anders restaurerer gamle Folkevogner er det ikke med pietet og mål om å sette alt tilbake i opprinnelig stand, noe som kan sette enkelte sinn i kok, og han er faktisk blitt drapstruet.

– Jeg måtte skjære i hekken på en bil for å få inn en motor, og la ut noen bilder av det på nett. Da var det en amerikaner som tilta fullstendig.

– OK, men hva er det egentlig du vil med bilene dine?

– Jeg bygger mitt eget, og er ikke ute etter å tilbakeføre i hver minste detalj. Målet med Bobla jeg har nå, er på sikt å lage en prosjektbil som jeg kan bruke til alt. En allsidig hobbybil, som med enkle grep kan forandres fra et dragmonster på Gardermoen til kosebil på telttur.

– Det må vel kunne kalles en livsstil, det her?

– Ja visst, og så må man vel kanskje være litt sjuk i hue.

Del
Foregående artikkelArteon; Volkswagens flaggskip
Neste artikelTrekker folk til gården med kalkmaling
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS