Volvo XC90

Starten på noe nytt

0
914

Volvo er på markedet med sin nye modell XC90 etter 13 år med den forrige modellen. Dette er bilen mange familier drømmer om. En ny bil fra innerst til ytterst. Nye motorer, ny plattform, nytt design og ikke minst helt ny teknologi, med funksjoner som vi ikke har sett i noen bil tidligere.

Volvo XC90 baksete
Volvo XC 90 interiør

Allerede før Volvo kom på markedet med XC90 ble den forhåndsbestilt av 1.000 nordmenn og 30.000 biler ble bestilt på verdensbasis. Det er i hovedsak kunder i de store markedene i USA og Kina som har sikret seg bilen, og mange er solgt via internett. Det er en ny måte å kjøpe og selge bil på. Det er ikke lenger alle kunder som kommer løpende inn dørene hos forhandlerne, slik det har vært hittil. Etter at First Edition-varianten ble lagt ut forsalg, så tok det bare en time før alle 1.927 eksemplarene var solgt. Av disse ble 120 eksemplarer solgt til Norge. Hvorfor 1.927 eksemplarer? Jo, fordi Volvo startet produksjonen i år 1927.

Volovo XC90 representerer en helt ny tidsepoke for Volvo. Vi snakker her om Volvo før og etter 2015.  Den leveres kun som 7-seter i Norge.

VOLVO XC90 grillAllerede når man står på utsiden og betrakter bilen, kan man se at dette er noe helt nytt, men noen detaljer er fortsatt der. Blant annet er de høye baklyktene som klatrer oppover bakre vindusstolper er der fortsatt, men det stopper stort sett der. Helt ny front, med kraftig, massiv  grill er nok det som blir lagt merke til først av alt. Volvo har lyktes godt med eksteriørdesignet. Den er ikke prangene på noen som helst måte, men diskret eleganse med hint av luksus og eksklusivitet.

Førermiljo i Volvo XC90Interiør
Det er først når man setter seg inn bilen, at en ny verden åpner seg. Interiørmessig er dette helt nytt fra Volvos side. Det oser av luksus med skinn og aluminium i harmoni som gir et lyst og ekslusivt utseende. Alt er nytt og bærer preg av å være lagd for fremtiden. Tradisjonelt har plass, sittekomfort og interiør vært en av Volvos sterke sider, og slik er det fortsatt, men nå er det noen hakk opp. Midtkonsollen med den korte girspaken er høy og bred. Den gedigne berøringsskjermen er selve hjertet i interiøret. Herfra styres det meste, med høy oppløsning og lettfattelig grensesnitt, så som klimaanlegget, musikkanlegget og en rekke andre funksjoner. Systemet kan styres via Apples CarPlay, som Volvo er først ute med. Benyttes Android støttes det også.

Mer informasjon om bilen her

Komfort
Volvo har i alle år vært kjent for sine gode seter, og her har det i hvert fall ikke gått tilbake på komforten. Setene kan justeres i alle mulige vinkler og høyder. I tillegg er sidestøttene også justerbare. Vår testbil er utstyrt med ikke mindre enn 19 høyttalere fra engelske Bower & Wilkins, og det låter som «ei kule». Anlegget består av D-forsterkere fra Harmann som yter maksimalt 1400 Watt! Volvo har også prøvd å gjenskape akustikken i Gøteborg Konserthus, og derfor har man dette valget i innstillingene for lyden. Blant annet.

Vår testbil er utstyrt med ikke mindre enn 19 høyttalere fra engelske Bower & Wilkins, og det låter som «ei kule»

Kjøreegenskaper
Hvordan er bilen å kjøre? Styringen er lett og presis og gir god følelse med underlaget. Testbilen er utstyrt med Volvos nye luftfjæring og det er bare å stille inn den riktige modusen, enten det er komfortkjøring, sportskjøring, off-road eller Eco. Firehjulstrekk er standard. D5-motoren yter 225 hestekrefter. Den er seig og sterk og i tillegg til den nyutviklede 8-trinns automatkassa leverer bilen, og vel så det, på en svært tilfredsstillende måte. Og forbruket er på lave 0,58 lter på mila. Utrolig, med tanke på hvor stor og tung bil dette er.

Plassen innvendig er gedigen. Baksetene kan justeres frem og tilbake, og her er det også god komfort, med varme og egen klimaanlegg. De to bakre setene, som enkelt kan felles ned når de ikke er i bruk er langt mer enn de vanlige «nødsetene». Personer under 1,75 m sitter godt, og ikke minst, sikkert her. I tillegg til dette har bilen 350 liter bagasjerom, da med alle setene i bruk. Slår du ned de to bakerste setene øker volumet til 695 liter. Kort fortalt er dette en 7-seter hvor alle reiser på første klasse.

Volvo XC90 kommer i fire forskjellige utstyrsgrader. Den har en startpris på 731.000 kroner. For denne prisen får du en modell med 190 hesters dieselmotor, 8-trinns automat, Kinetic utstyrsgrad, 7 seter og firehjulstrekk.

Fakta: Volvo XC90 D5

  • Motor: 2-liter twin-turbo diesel
  • Effekt: 225 hk / 470 Nm
  • 0-100 km/t: 7,8 sek
  • Toppfart: 220 km/t
  • Forbruk: 0,58 l/,il
  • LxBxH: 495x192x214 cm
  • Vekt: 2071 kg
  • Tilhengervekt: 2700 kg. 
  • Pris: 781 000 kr. 
Del
Foregående artikkelSikter mot verdenstoppen
Neste artikelHjerte for sporty biler
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS