Volvo har siden 60- og 70-tallet vært en populær bil hos det norske folk. Hvem husker ikke Amazon, PV og 140-serien? I hvert fall for oss som har levd en stund, selv om mange av den yngre garde har en forkjærlighet for 140-serien.

Siste tilskudd til stammen er den nye V60-modellen. En imponerende nykommer, som har mye av det samme som de andre nykommerne når det gjelder eksteriør og interiør, men så er den også bygget på samme plattform som storebror V90. I følge Volvo setter dette en ny standard når det gjelder luksus og sikkerhet for mellomstore biler i premium-klassen. Bilen har fått en litt mer kantete og røffere utseende. «Tors hammer» lyktene er selvfølgelig på plass og er på denne modellen plassert lenger inn mot grillen.

Designerne hos Volvo har virkelig klart å lage en stasjonsvogn som er både praktisk og elegant og ikke minst har kjøreegenskaper som er helt i toppklassen.

Det er typisk Volvo når du setter deg bak rattet. Setene er de samme gode som du finner i alle modellene, med god sidestøtte og et hav av innstillingsmuligheter, og resten av interiøret er også velkjent. Du betjener navigasjon, underholdningstjenester, varme og ventilasjon osv. via en stor berøringsskjerm midt på dashbordet. Dette betyr at knapper og brytere nesten er fraværende, noe som igjen betyr at designerne har klart å lage et elegant interiør bestående av skinn, metall og plast i skinnende pianolakk. Infotainmentsystemet Sensus er selvfølgelg kompatibelt med Apple Carplay, Android Auto og 4G. Det er også mulig å velge at kart og navigasjonsanvisninger skal være mellom speedometer og turteller. Da minskes automatisk dette i størrelse. Er du opptatt av god lyd, er det mulig å få lydanlegg fra Bowers & Wilkins, som låter helt hinsides bra, men dette koster ekstra.

En annen overraskelse er den innvendige plassen, og da spesielt i baksetet. Den er blitt større enn forrige utgave. Forklaringen på dette er at akselavstanden er økt og baksetet er flyttet lenger bakover, og den nye modellen er økt med 13 centimeter i forhold til forrige modell. Dette har resultert i at man har 100 liter mer til rådighet i bagasjerommet.

Testbilen vi kjørte var dieselutgaven D4 med 190 hk og et dreiemoment på 400 newtonmeter. Dette må være en interessant utgave her i landet, i alle fall for dem som kjører langt og som for det meste oppholder seg utenfor de store byene. 

Ute på veien er det mer enn nok av krefter Sammen med åttetrinns automatgir står ikke V60 tilbake for andre biler i premiumklassen. Selv på dårlige grusveier og grov asfalt er det innvendige støynivået behagelig lavt. I tillegg til dette føles bilen lettkjørt og reagerer raskt på styreutslag. De øverste utstyrsmodellene har også mulighet for valg av fire kjøreprogrammer. De styrer både turtallet for det automatiske girskiftet, hardheten i demperne og styringen. Da er det bare å velge graden av sportslighet og komfort.

I 2017 ble storebror XC60 kåret til den sikreste bilen EuroNCAP noensinne har kollisjonstestet. Den nye V60 får alt dette sikkerhetsutstyret pluss litt til. Det viktigste er nødbremsesystemet, som oppdager og bremser automatisk både for syklister, fotgjengere og større dyr. I tillegg til dette vil også bilen bremse automatisk for biler som kommer over i motgående kjørefelt. Pilot Assist-systemet hjelper deg med akselerasjon, bremsing og styring. Det vil si at bilen holder konstant avstand til bilen foran og holder bilen midt i kjørebanen. Forutsetningen er at veien er godt sidemerket. Dersom du er i ferd med å kjøre av veien, tar bilen over styringen, men hendende må være på rattet.

Nye Volvo V60 er tilgjengelig med diverse diesel- og bensinsutgaver. Ved årsskiftet blir også bilen tilgjengelig som ladbar hybrid. Da skal også avgiftene beregnes etter den nye og strengere WLTP-testen. Det betyr at avgiften, og dermed også utsalgsprisen pr. dags dato ikke er kjent.

VOLVO V60 D4

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 190 hk/ 440 NM

0-100 km/t: 7,9 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Snittforbruk: 0,45 liter/mil

L/B/H: 4,69/1,85/1,91 meter

Bagasjerom: 529 liter

Pris fra: 470.559 kroner

Del
Foregående artikkelSøndag 16. september kan barn løpe til inntekt for Barnekreftforeningen
Neste artikelHarald Fløgstad: Kandidaten
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS