Vidar Frogner er Porsche-frelst og har opp gjennom årene gjort det stort i Gatebil Extreme med sine verstingbiler. Nå får han stor oppmerksomhet takket være sin nyoppussede 73-modell Porsche 911 RSR, en bil han har brukt to år på å pusse opp, og som han aldri kommer til å bruke på racingbaner.

Dette blir en kosebil som bare kommer til å kjøres i godvær. I år har det kun blitt tre turer og 11 mil. Men jeg har hatt bilen med meg på henger enkelte ganger, smiler Larkollen-mannen som opprinnelig er fra Askim.
– Jeg kommer til å ta med meg bilen på forskjellige treff og stevner, og selv om jeg så vidt har prøvd den på banen, blir ikke dette noen konkurransebil. Jeg har brukt altfor mye tid og penger på å få den i topp stand. Jeg vil ikke risikere noe selv om bilen helt sikkert hadde funket bra i baneløp.

Vidar frogner 911 1973 RSR Grønn

Dårlig stand
I bladet Gatebil blir Vidar Frogners nye stolthet karakterisert som den kanskje
feteste klassiske Porsche 911 de har sett.

Bilen startet sitt liv som en E-modell i 1973 og ble så bygget opp til en RSR 2,8 i Tyskland. Bilen kom til Norge i 2003, og den havnet etter hvert i baneracing med gode resultater.

Vidar Frogner Grønn 911 RSR 1973For noen år siden dro Vidar Frogner for å se på bilen med tanke på et kjøp.
– Jeg hadde ikke med meg brillene, og kombinert med den dunkle belysningen der den sto utstilt, syntes jeg bilen så veldig bra ut. Den var nylakkert, og daværende eier sa at den var nyoppusset. Etter å ha kjøpt bilen fant jeg ganske fort ut at det var gjort et dårlig arbeid med den. Bilen hadde mye rust, og det var gjort en dårlig jobb med både bodykit og lakkering. Jeg fant fort ut at det ikke var mulig å få bilen på beina med raske løsninger, forteller han.

To års jobb
Det gikk faktisk to år med hundrevis av timer og kostbar oppussing før Vidar Frogner var fornøyd. Da har han ikke bare oppgradert det ytre på bilen.

Grønn 911 RSR 1973 Gatebil– Jeg har brukt salmakere for å sy interiør etter ønsket mitt, med fargekoordinert søm som matcher bilens lakk. Understellet er glassblåst og lakkert. Absolutt alle slitedeler er byttet ut. Men det morsomste er motoren. Ved en tilfeldighet kom vi over motoren som satt i den da bilen ble importert til Norge. Denne motoren ble brukt i racing. Nå sto den på en pall i en garasje i Skien og nærmest ventet på oss. Motoren hadde ikke gått all verden, smiler 54-åringen som forteller at det spesielt er klassiske Porscher han er glad i.
– Jeg synes de gamle klassiske Porschene er mye finere enn de nye.

Interiør Porsche 911 RSR 1973 GatebilTusenvis av timer
Frogner tør ikke regne på hvor mye tid, ressurser og penger det har gått med for å få Porsche 911 RSR-en som han ønsker.
– Det har gått med tusenvis av timer, og jeg har hatt mye god hjelp fra Autolakk og andre fagfolk. Hvor mye penger som har gått med, snakker vi ikke om.

Vidar Frogners 73-modell 911 RSR er et sjeldent syn på norske veier.
– Uten at jeg skal si noe sikkert, vil jeg anta at det finnes tre-fire eksemplarer i Norge. Jeg vil tro at ingen av disse er daglig å se på veiene.

Trippel vinner av gatebilcup
Siden slutten av 1990-tallet har Vidar Frogner deltatt på massevis av banekjøring, først med Porscheklubben og deretter på ulike «track days» i flere land. 54-åringen har også i en årrekke vært instruktør på kjørekurs på velkjente Nurburgring i Tyskland.

I 2010 kjøpte han sin første fullblods løpsbil: en 1998 Porsche 993 GT2 EVO. Bilen, som hadde en lang løpshistorikk, ble grundig oppgradert frem til våren 2011, da Vidar Frogner kjørte sitt første løp i Gatebil Extreme. Vidar vant Extreme fra 2011 til 2013, men høsten 2014 brant bilen og garasjen hans opp.

Siden har Frogner brukt tiden på å bygge opp ny løpsbil og ikke minst brukt mye tid på å restaurere og restaurere sin nye grønne stolthet.

Del
Foregående artikkelVW e-Golf: – Spenning som varer
Neste artikelToyota Prius den grønne bilen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS