Den nye RAV4 Hybrid-utgaven fra Toyota er en elegant og rask familiebil i kompakt-SUV klassen. Skapt for oss nordmenn som liker SUV, og dem er det etterhvert blitt mange av. Og prisen er slett ikke avskrekkende heller.

Vi fikk testet topputgaven Executive med firehjulstrekk. Toyota har lang og bred erfaring med hybridbiler, så overraskende er det ikke at de har valgt å produsere RAV4 med denne teknologien. Nå er det 19 år siden Prius kom på markedet, og etter det har Toyota kommet med hybride drivlinjer i mange av sine modeller. Ladingen av batteriene skjer kun under kjøring, og ikke, som mange andre bilprodusenter, med strøm fra kabel.

RAV4 hybrid er svært stillegående. Det er bare å sette seg inn og cruise av gårde og nyte stillheten. Ujevnhetene tar den med et smil sammen med behagelig fjæring.

Moss, Toyota Rav 4 2016Innvendig er Executive utstyrt med all tenkelig teknologi. I midten på dashbordet finner  du det 4,2’’ store multimediasystemet som leverer informasjon, underholdning og kobler deg samtidig til verden utenfor via høyoppløselig, fargerik grafikk. Setene er, som seg hør og bør i en executive utgave, i mykt skinn med kraftige sømmer, gode å sitte i med god støtte i sidene også.

RAV4 er den første modellen Toyota utstyrer med den avanserte kamerateknologien slik at det å manøvrere overalt hvor det er vanskelig og uoversiktlig plutselig blir oversiktlig. Fire kamera, ett på hver side, ett foran og ett bak deg et animert 360 graders visning over området like utenfor bilen, og dette vises på berøringsskjermen.

Executive vi testet er en lynrask bil utstyrt med 2,5 liter bensinmotor som totalt har en effekt på 197 hk. Den gjør 0-100 km/t på 8,3 sekunder. Bensinforbruket ved blandet kjøring er oppgitt til halvliteren på mila.

Du får rett og slett mye bil for pengene. Dette takket være de gunstige avgiftene for hybridbiler.

FAKTA
Motor: 4 syl. Bensin + 2 elmotorer
Slagvolum: 2494
Samlet effekt: 197 hk
Dreiemoment: 450 Nm
Toppfart: 180 km/t
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Girkasse: CVT (trinnløs automat)
Drivhjul: 4×4
Vekt u/fører: 1690 kg
Hengervekt: 1650 kg
Forbruk, blandet: 0,50
CO2: 118 g/km

Pris fra kr 365.400,-

Del
Foregående artikkelYdmyk teaterstjerne
Neste artikelTakker for seg etter 20 år
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS