Toyota Prius Plug-in Hybrid er noe av det nærmeste man kommer å kunne kalle en bil med bensinmotor for grønn og miljøvennlig. Med forlenget rekkevidde som elbil og solcellepanel på taket så kan man kjøre mer enn fem mil før en strengt tatt trenger bensin.

Toyota Prius Plug-in Hybrid kombinerer de sterke sidene til hybridteknologien med fordelene med forlenget rekkevidde som elbil. Dersom du ikke har behov for å kjøre mer enn fem mil om gangen så kan du bruke Prius Plug-in hybrid som ren elbil i hverdagen. Og statistisk kjører de færreste av oss mer daglig. Fabrikken lover også at CO2-utslippene er lavere enn noen gang med sine 22 gram pr kilometer, mens bensinforbruket ligger på ned mot en desiliter pr mil.

Toyota Prius Plug-in Hybrid er en morsom og komfortabel bil å kjøre. En sitter like godt som i TV-stolen, det er oversiktlige instrumentpaneler som er bygget opp rundt føreren og stor skjerm for bruk av for eksempel GPS. Responsen når en tråkker til på E6 er også kraftfull.

Solceller
Taket på Prius Plug-in Hybrid er et solcellepanel som gir mer signaleffekt enn strøm på batteriet. Det sies at solcellepanelet kan levere strøm slik at bilen kan gå fire-fem kilometer ekstra og at det kan benyttes til bruk av aircondition-anlegget når bilen står stille. Men det er fortsatt et stykke fram til paneler på biler kan erstatte den tradisjonelle batteriladingen. Samtidig gir panelet nok solenergi til å drive elektronikken i bilen mens du kjører.

Toyota Prius Plug-in hybrid har et sporty utseende både utvendig og innvendig. Bilen er en fire-seter, men du har følelsen av at du sitter i en mye større bil. Som småbarnsforelder likte undertegnede veldig godt løsningen for isofix barneseter. I flere biler har det vært kronglete og vanskelig å komme til krokene som man skal feste setet i. I testbilen var skjult bak plastdeksler  og godt synlige og tilgjengelige.

Lavt tyngdepunkt
På E6 var det svært så behagelig å sitte bak rattet på Priusen, mens bilen på svingete og litt kuperte landeveier var god respons og bakkekontakt. Dette skyldes det lave tyngdepunktet ved bruk av Toyotas nye TNGA-plattform. I bygatene beveget bilen seg nesten lydløst, men innimellom måtte en også lytte etter motorlyden på landeveien. Støydempingen inne i kupeen er veldig bra.

Toyota har tenkt aerodynamikk da de designet Prius. Bilen er lav, slank, og hver eneste detalj i karosseriet er utformet med tanke på effektivitet og bedre ytelser. Man har også brukt forsterkede lettvektsmaterialer for å senke bilens egenvekt.

Tre kjøremoduser
Om du ønsker å kjøre på strøm, bensin eller kombinasjon kan du enkelt bestemme med et knappetrykk. Bilen har tre kjøremodus. På EV-modus brukes primært elmotorene, på HV-modus kombineres kraften fra bensin- og elmotoren slik at du har mest mulig elkraft igjen til bruk til bykjøring. Det tredje alternativet er EV-bymodus, hvor en kun bruker elmotoren.

Toyota Prius Plug-in Hybrid er utstyrt med verdens første klimaanlegg med varmepumpe og gassinjeksjon. Med dette systemet kan kupeen varmes opp eller kjøles ned uten at motoren er i gang. Bilen leveres ellers med en rekke teknologiske hjelpemidler som frontruteprojisering, multiinformasjonsskjerm, trådløs mobillading, varsling av kryssende trafikk, intelligent parkeringshjelp og sikkerhetspakken Toyota Safety Sense.

Del
Foregående artikkelPorsche 911 RSR 1973; Banebil på gateplan
Neste artikelNye Renault Koleos; -Tøff og sportslig
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS