Da Toyota Prius ble lansert i 1997 ble den starten på en ny epoke for bilindustrien og bileiere. Prius var verdens første hybridbil som ble satt i masseproduksjon.

Snart 20 år senere dukker fjerde generasjon av modellen opp. Oppgradert i forhold til sine forgjengere. En bil Prius-kunder utvilsomt vil bli begeistret for. Bedre kjøreegenskaper, romsligere, sikrere og ikke minst mer anvendelig. Blant annet kan du trekke hengere med nye Toyota Prius.

Toyota Prius førermiljøDet er sikkert mange oppfatninger rundt Prius utseende, men den japanske storprodusenten mener Prius blir en spydspiss for Toyotas nye globale arkitektur. Den har fokus på standardisering av deler og komponenter  og på forbedringer i måten Toyota bygge biler på, samtidig som utseendet og kjøreopplevelsen på veien står sentralt. Den ikoniske, triangulære silhuetten er fortsatt lav og hinter om en god kjøreopplevelse og aerodynamisk kvalitet.

Hver minste detalj, fra de smale LED-lyktene foran, via det lave panseret og den myke takbuen, til de vertikale lyktegruppene bak er formet for å optimalisere luftflyten. Denne profilen bidrar til at luftmotstandskoeffisienten blir så lav som 0,24. Bilen er blitt lavere, og det høyeste punktet er nå 17 centimetere lengre fremme. Akselavstanden på 270 cm er beholdt, mens både lengde og bredde er økt til henholdsvis 454 cm og 176 cm.

Du sitter lavere i nye Prius, men likevel med en mer behagelig følelse, ikke minst med en bedre sittestilling i forhold til pedaler og ratt. Kanskje kunne sidestøtten vært noe bedre. Selv om høyden på bilen er redusert, har likevel kupéen økt i romslighet. Den lave høyden kan likevel skape hodebry for høye passasjerer i baksetet.

Vi sitter med en følelse av å ha god oversikt over det meste, selv om vi sitter lavt.  Sette seg inn i en Prius er som å sette seg inn i fremtiden.

Toyota Prius hybrid 2016All informasjon er digitalisert og midtsentrert. Kjørecomputeren er usedvanlig avansert. Den viser ikke bare informasjon i nåtid, men husker lang tid tilbake. Både forbruk og prosentvis andel kjørt elektrisk vises.

Frontrutedisplayet, som vises på fronten i førerens siktelinje, gir deg viktige data som hastighet, fartsgrenser, energistrøm i bilen og advarsler om potensielle farer i trafikken.

Multi-informasjonskjermen tok det noe mer tid å bli kjent med. Vi la imidlertid spesielt merke til et svært godt ryggekamera som gav et meget godt og bredt bilde på skjermen når vi rygget.

Den lille girspaken som er plassert rett under informasjonskjermen var et hyggelig bekjentskap . Med lette fingerbevegelser kan girkassen styres ved hjelp av elektriske signaler.

Bilen er usedvanlig lettkjørt. Batteriet i nye Prius tar opp enda mer energi slik at du kan kjøre lenger i EV-modus, dvs. Rent elektrisk, mykt, stille og utslippsfritt. Ny teknologi i kraftoverføringen og forbedret lydisolasjon har gjort kupéen enda stillere og mer komfortabel.

Takket være et svært avansert nettverk med hele 22 forskjellige sensorer rundt om på bilen, kan Prius fungere som en slags 6. Sans og varsle deg tidlig om en rekke potensielt farlige trafikksituasjoner. Teknologier som bidar til å øke sikkerheten din er enkel/simpel parkeringsassistanse, skiltgjenkjenning, automatisk regnsensor, kollisjonsvern med autobrems og fotgjengervarsling, filskiftevarsel med rattkontroll, automatisk fjernlys og adaptiv Cruise Control.

Selv om effekten på nye Prius er redusert fra 136 hk til 122 hk, oppleves det slett ikke slik. Vi opplevde bilen som like kvikk og ikke minst mer harmonisk å kjøre enn sin forgjenger.

Større tester viser et forbruk på 0,44 liter pr. mil. Dette er meget bra da det er snakk om bensinbil.

Vår utgave, Prius Executive koster kr. 327.700,- men da har du også en topp utstyrt bil. Den rimeligste utgaven, Prius Active koster 288.800,-,, og har også godt spekket med utstyr.

FAKTA

Toyota Prius  Excutive
Lengde: 454 cm
Bredde: 176 cm
Høyde: 147 cm
Vekt: 1375 kg
Bagasjerom: 502 liter
Hybridsystem: Bensin + elmotor
Effekt: 122 hk
Ved o/min: 5.200
Girkasse: CVT/Planetgir
Aks. 0-100 km/t: 10,6 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,30-0,33 l/mil
CO2: 70-76 g/km
Pris: 327.700,-

Del
Foregående artikkelEllen Nordqvist Sjøblom: Rask i steget
Neste artikel3 retter for 2 personer for 100,-
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS