Toyota har for nordmenn siden Toyota Crown ble lansert her til lands i 1963 vært ensbetydende med soliditet ispedd trausthet. Nordmenn som ønsker trygghet har ofte vendt seg mot Toyota, og på den måten har merket tronet høyt oppe på salgsstatistikken i svært mange år.

Slik er det også i dag, men nå har den japanske bilprodusenten brutt nye barrierer ved å lansere Toyota C-HR, en crossover/coupé-SUV – den eneste i sin klasse.

-Man ante kanskje noe nytt fra Toyota da konseptbilen ble vist på bilutstillingen i Paris i 2014, men derfra til å tro at dette ble en realitet er det nok mange som hadde vanskelig for å forstå. Men nå er den altså her, frekk og fin synes nå vi. Opplevelsen av C-HR kan nok være delte, men større oppmerksomhet enn Toyotas tidligere modeller skaper den utvilsomt.

Ta kontakt med Toyota Østfold, avdeling Moss, for mer informasjon

C-HR betyr Coupé High-rider, altså en coupé hvor du sitter høyt, og er verken en SUV eller en personbil. Bilen smalner av bakover, som en coupé. Dørhåndtakene bak er skjult i C-stolpen, som på en Nissan Juke, mens den kraftfulle, nedre delen av karosseriet med fremtredende hjulbuer minner oss mer om en SUV. Eller stilfull i form, markert og moderne, med inspirasjon fra fasettene i en diamant som Toyota selv opplever det.

C-HR appellerer til sansene, skinnende, attraktiv og smakfull. Hver lille detalj er bevisst formet og kan gi inntrykk av bevegelse, også når den står stille. Hovedlysene i C-HR har LED-teknologi og dessuten i øyenfallende LED-retningslys med sekvensiell visning.

Vi finner oss raskt til rette bak rattet, og kupéen er tydelig designet for å gi et gjennomført helhetsinntrykk. Diamant-inspirasjonen finner du over alt. Dør og taktrekk, samt høyttalere. Til og med brytere og nåler i instrumentene gir dette til kjenne.

Den 8”  berøringsstyrte fargeskjermen, som sitter i overkant av dashbordet, gir krystallklare bilder.

Kupéen er også romslig, kanskje litt overraskende når du ser bilen utenfra, men voksne personer sitter godt både foran og bak. Det høye skulderpartiet og de små rutene bak  gir deg som baksetepassasjer noe mindre utsikt, men samtidig føler du også på en måte større trygghet. Bagasjerommet  på 377 liter er på størrelsen av hva du finner i en vanlig kompaktbil, og har en praktisk utforming.

Sikkerheten er vel ivaretatt. Kollisjonsvern med autobrems og fotgjengervarsling registrerer risiko for kollisjon, og varsler føreren med lyd og lys samtidig som bremsehjelpen aktiviseres. Filskiftevarsling med styreassistanse avleser kjørefeltlinjene langs veien og varsler føreren med lyd og lyssignal pluss servohjelp på rattet om nødvendig dersom utilsiktet filskifte er i ferd med å skje. Automatisk fjernlys sørger for automatisk veksling mellom nær- og fjernlys. Skiltgjenkjenning leser automatisk skiltene langs veien og viser viktig informasjon, og adaptiv Cruise Control justerer bilens hastighet, og holder sikker avstand til forankjørende.

Vår Toyota, hybridutgaven har en samlet effekt på 122 hk. Den er utstyrt med drivlinjen vi kjenner fra fjerde generasjon Prius, en svært effektiv drivlinje, som kom på markedet for knapt ett år siden. Dette betyr en 1,8-liters bensinmotor på 98 hk. i kombinasjon med en elmotor på 72 hk. Nå har det seg slik at  motorene ikke kan yte maksimalt samtidig slik at maks.effekten blir 122 hk. Blandet forbruk er oppgitt til 0,39 liter, noe som faktisk er mulig ved det man kan kalle normal kjøring. Bilen oppførte seg svært behagelig på veien med kjøreegenskaper som gjorde testturene til en svært god opplevelse.

Man kan velge mellom kjøreprogrammene Normal, der forholdet ytelser/drivstoffeffektivitet optimeres, Eco der drivstoffeffektivitet får prioritet over ytelsene, og Power der ytelsene får prioritet på bekostning av drivstofføkonomien.

Prismessig føler vi at CH-R vil greie seg svært godt i kampen om kundene. Vår utgave, CH-R Supreme med automat var spekket med utstyr, og koster ca. 345.000 kroner. Den rimeligste hybrid-utgaven med en 1,2 liters turbo bensinmotor og manuell 6-trinns girkasse starter på kr. 315.000,- fremdeles med et godt utstyrsnivå.

Konklusjon: En helt anderledes Toyota med et oppsiktsvekkende utseende som vil appellere til nye kunder. Prisgunstig og med gode kjøreegenskaper.

Del
Foregående artikkelFiskebasaren i kanalen; Afterski
Neste artikelPongo; Pynter Moss påskegult
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS