Iblant er det bare å gni seg i øynene og gi seg ende over. For eksempel når man er så heldig å bli invitert inn  i  «det aller helligste» – som i vårt tilfelle er motorsykkel-universet til Kjell Røhr (65) i Rygge. 

For her står de på rekke og rad. Motorsykkel-klenodiene. Så skinnende blanke at vi angrer på at vi lot solbrillene bli igjen hjemme. Og så gamle at de fleste av oss ikke engang var påtenkt da disse tohjulingene  ble til på fabrikkene i Tyskland.

En skigard varer ikke evig, som kjent. Ikke en motorsykkel heller, om aldri så solid i utgangspunktet. Tiden setter ubønnhørlig sine spor også på tyske kvalitetsprodukter.  Men Kjell Røhr har med stor tålmodighet og utrolig dyktighet visket bort samtlige avtrykk av tidens tann og bygd syklene møysommelig  opp igjen helt «fra bånn av».  Så nå framstår de like flotte som de gjorde da de rullet ut på veien i 1927, 1929 eller 1960.

Nesten flottere…

Kjell Røhr veteran motorsykkelTusenkunstner
NRK-legenden Arne Scheie pleier å kokettere med at han er «rimelig interessert» i fotball og skihopping. Holder vi oss i den gata, er det helt på sin plass å påstå at Kjell Røhr er rimelig interessert i alt som har med teknikk og elektroniske dingsbomser  å gjøre. Tusenkunstner og mirakelmann synes å være dekkende betegnelser.

– Det er vel å ta hardt i, men jeg har jo interessert meg for og jobbet med teknikk og elektronikk i alle år. Jeg driver Høiden Bil- og Båtelektro. Mye fuktighet og salt skaper ofte kontaktfeil på moderne biler, og det er nettopp feilsøking på bilelektronikk som jobben min for en stor del består i, sier han.

På veien neste år
Men her er det altså motorsykler, og ikke biler, det handler om. Og det å bygge sykler er en hobby Kjell har dyrket helt siden 1970-tallet.
– Jeg har alltid likt å lage ting. Ergo lager jeg nye deler selv til de gamle syklene, forklarer han.
Og dette er det største underet av dem alle: En 1906-modell (ja, du leste riktig!) av merket NSU.

– Nå er det bare ramma du ser. Men jeg har laget nye deler og har alt som skal til for å få sykkelen på veien. Og jeg er temmelig sikker på at det vil skje neste år, humrer han.

– Da vil sykkelen være 110 år gammel…
– NSU’en hadde stått tørt og fint i en låve i Ørje i 60 år da Røhr fikk kloa i den.

– Sykkelen manglet et bakhjulsnav, og  tre ganger dro jeg på leting  på et NSU-museum i Tyskland. Uten hell. Løsningen fant jeg først da jeg traff én med samme «sykdom» som meg. Jeg fikk låne bakhjulsnavet hans, kopierte det og laget mitt eget. Ny forgasser har jeg også sørget for. Så nå er sykkelen nesten ferdig. Det gjenstår fornikling  og lakkering, og så  har jeg en fiks ferdig NSU 1906-modell. Det blir en 800-kubikker som yter 5,5 hestekrefter (!), og jeg regner med en toppfart på 20-30 km/t, kanskje litt mer, sier han.

Detaljfreak
– Videre innover i verkstedet finner vi et glinsende svart prakteksemplar av en BMW R 11-serie, 1929-modell.
– Sykkelen er bygd fra bånn av, og jeg har lagt ned mye jobb i den. Men nå ser den fantastisk ut, og den går veldig fint, sier eieren.

– Like imponerende er to andre svarte BMW’er – én ny 1960-modell (alt er relativt!) og én av 1927-årgang. Da vi kastet våre øyne på den,   var den uten bakhjul, men det er for bagateller å regne, og hjulet er helt sikkert på plass nå.  Sykkelen er for øvrig aldeles nydelig lakkert av Ola Dahlbo.

– Du legger lista høyt? Er du en detaljfreak?
– Ja, jeg er nok det. Skal du lykkes med dette, må du være nøyaktig.

– Vet du hvor mange timer du har jobbet med NSU’en, for eksempel?
–  Nei, jeg  fører ikke sånne regnskap.

Innerst i lokalet finner vi en diger doning – en tysk BMW fra 1943 med stor sidevogn. Dette er en ørkenmodell, og fargen er såkalt amfibie beige.

– Med denne kjørte jeg til Trondheim og tilbake i pinsen i fjor. Det var et hundretall entusiaster fra Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark, Storbritannia og Norge som tok turen, som ble en uforglemmelig opplevelse, sier Kjell Røhr.

– Og aller innerst: En spinkel 1909-modell NSU.

– Det kan nok ta noe tid, men den  skal på veien, den også, sier Røhr om dette eksemplaret.

Og det er ingen grunn til å tvile på at han får rett!

Tekst: Per L. Johansen

Foto: Jørn Mortensen

Del
Foregående artikkelTil MFK for en pølse i brød
Neste artikelJeg har fortsatt tid til å bli best!
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS