Timi cars; Her er vårt  forslag til årets (eller neste års) bursdags- eller julepresang: En «vaskeekte» veteranbil, elektrisk drevet,  som pur unge vordende sjåfører kan boltre seg i. 

I 2. etasje i en industribygning på Årvoll står de radet opp: Fire helt nye og skinnende blanke, men likevel «gamle» biler, bygd opp helt fra grunnen av en gjeng  netthendte og idérike  bestefedre med spesialkompetanse på sine respektive områder, blant annet på elektronikk.

Vi snakker (foreløpig) om fire fantastisk  flotte  doninger beregnet på barn i aldersgruppen fra tre-fire til ti år – kjøretøy  i omtrent halv størrelse av en vanlig bil, med en toppfart på 5 km/t, absolutt alt av utstyr og gjennomarbeidet ned til minste detalj.

Timi veteran mini biler
Foto: Jørn Mortensen

Disse fire bilene er klare for salg. Og vi håper jo at noen der ute er villige til å åpne lommeboka og ser verdien av å gi barn eller barnebarn en gave som er både morsom og utviklende,  sier Terje Samuelsen og Kai Janitz. De eier og driver Timi,  selskapet som står bak produksjonen av disse klenodiene.

Over snittet
– Du kan trygt si at vi er over gjennomsnittlig interessert i biler og motorer.
I boka «Motorwagenbau», utgitt i 1912 av A. Heller, finner du alle prinsipper for bygging av biler. Disse prinsippene gjelder fremdeles, og her har vi hentet mye inspirasjon, forteller de to som er  primus motor (!) for det imponerende lekebil-prosjektet.

Kimen ble sådd da Terje Samuelsen fikk ryggproblemer for noen år siden.

Mer informasjon om mini veteranbiler her

– Med vond rygg skulle jeg bare bevege meg sakte rundt. Men å vanne blomster i to uker ble for kjedelig. Jeg gikk i garasjen og tenkte at jeg kunne bygge en el-bil til barnebarna. Det ble én i kryssfinér og aluminium, cirka 1,20 meter lang. Selv om det var en enkel sak, ble den populær, og jeg fikk raskt spørsmål om jeg kunne lage flere, forteller han.

Kina-import
Samuelsen og Janiz fikk blod på tann.
– Vi brukte ett år på å eksperimentere og ett år på å lage formene. Vi måtte stadig
skjøte på, slik at bilen ble større og større. Den ferdige modellen er cirka 1,70 meter lang, forklarer de.

Veitrafikkloven er tydelig på at et kjøretøy som det her er snakk om, ikke skal kunne kjøres i høyere hastighet enn 6 km/t, og den kan ikke veie mer enn 50 kilo.

– Vår bil har som nevnt en toppfart på 5 km/t, og den veier rundt 49 kilo. Vi fikk redusert vekten kraftig ved hjelp av spesialbatterier som ble bestilt i Kina. Nå skal bilen kunne kjøres kontinuerlig i 5 km/t i to timer før batteriet må lades, sier opphavsmennene.

Kan stanses
Men er det forsvarlig å slippe til tre-,  fire- eller  femåringer bak rattet i en slik bil selv om kjøringen foregår på avgrensede områder? 

– Vi har fått bygd inn en fjernstopper. En voksen person kan stå opptil 50 meter unna og trykke på en knapp slik at motoren stanser dersom det er fare for at det bærer galt av sted.

Skarmyra barnehage i Moss har hatt én Timi til låns, eller på prøve, i tre kvart år. Vi har solgt én bil i Moss og én i Bergen, og når står altså nummer fire, fem, seks og sju klare til å bli overtatt av nye eiere. Så kom igjen! oppfordrer de.

– Du kan trygt si at vi er over gjennomsnittlig interessert i biler og motorer.

– Hvor vil en slik bil ligge prismessig?
Hvis vi tar utgangspunkt i alt som er lagt ned i prosjektet av arbeid, deler og annet, burde vi ha sagt 100.000 kroner. Men 54.000 kroner er det vi forlanger for en slik doning, sier Terje Samuelsen og Kai Janitz.

Kan justeres
Men så får man altså en bil som garantert holder mål. Dette er ikke noen vanlig olabil, akkurat! På en Timi er setet justerbart,  og det samme er ratt og pedalsett. Små barn kan jo være veldig forskjellige i høyde og vekt. Bilen har gass og brems som på en vanlig bil med automatgir. Den er utstyrt med skivebrems, ordentlige lykter både foran og bak samt innvendige lamper. Kort sagt: Her er alt så nært en «voksen» bil som vel mulig, sier de to stolte opphavsmennene.

The Beatles har en sang som heter «With a little Help from my Friends».

– Vi har fått ikke bare litt, men mye hjelp i dette arbeidet av en herlig gjeng med likesinnede. Med tiden ønsker vi å overlate stafettpinnen til noen som kan dra prosjektet videre. Vi skal bygge flere biler. Og det langsiktige målet må være å skape lokale arbeidsplasser og få til eksport av Timi-bilene til utlandet, avrunder Terje Samuelsen og Kai Janitz.

Per L. Johansen (tekst)

Jørn Mortensen (foto)

Del
Foregående artikkelSubaru Forester er både tøff og elegant
Neste artikelPorshe GT2: Vidar Frogner best i klassen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS