Den kompakte SUV-klassen er uten tvil det segmentet de fleste bilinteresserte er opptatt av, og derfor er også dette segmentet i sterkest vekst, både globalt og her hjemme. Det betyr også at dette blir satsningsområde for de fleste bilprodusenter, så også for VW. Nå har de lansert lillebroren T-Roc, og som man forstår er dette en bil som er mindre enn SUV-søsknene Tiguan og Touareg. Men VW har forstått at de må ha et mangfold i klassen. Gjerne flere modeller for å tilfredsstille de ulike behov. 

T-Roc er altså det siste tilskuddet fra VW. Kall den gjerne en Golf med opphøyd understell og superstylet utseende. For T-Roc har utvilsomt en eksteriørmessig linje som tiltrekker mange, blant annet med svulstige bakskjermer som henleder tankene mot den gamle «bobla». Modellnavnet har ikke noe med den utdødde dinosaurusarten T-Rex å gjøre.  «T» kommer fra de større VW-søsknene Tiguan og Touareg, mens «Roc» er hentet fra engelske «Rock» som henviser til både natur og popularitet. Neste år kommer en mindre VW T-Cross (Polo-størrelse) for å komplettere segmentet ytterligere.

T-Roc produseres i Portugal, og det er utvilsomt mange likheter mellom denne og Audi Q2. Volkswagen har arbeidet hardt med å holde tyngdepunktet lavt for å oppnå de beste kjøreegenskaper. Og dette mener vi de absolutt har klart. Presis i styring og med et aktivt chassis som gjør at du føler et velbehag bak rattet. Ved å bruke et dreiehjul i midtkonsollen kan du velge kjøreprofiler tilpasset ulike veiforhold. Du kan velge mellom Snow, Offroad og Offroad Individual. I tilleggsmodusen Onroad kan du for eksempel velge Eco-modus eller den dynamiske sportmodus.

T-Roc har utvilsomt en riktig størrelse for sin målgruppe. Er du alene eller opptrer som et par har bilen en utmerket størrelse. For familier kan den kanskje virke i minste laget, og da tenker vi spesielt på bagasjerommet som i utgangspunktet har et volum på 445 liter, men da har man tatt med reservehjulsrommet i beregningen. Uten denne er det offisielle volumet 392 liter. Kupéen holder derimot mål. Fire velvoksne personer kan sitte ganske komfortabelt i kupéen med tilstrekkelig armslag og hodeplass. Setene foran ga både tilstrekkelig støtte og god sittekomfort, mens vi kanskje savnet fleksibiliteten ved flytting og justering av bakseter.

Med sine 423 centimeter fremstår T-Roc moderat i lengde. Med en front med hovedlykter trukket ut til sidene på hver side av den dominerende grillen virker derimot bilen bred med sine 182 centimeter. Sporvidden er også bred med sine 154 centimeter, mens bakkeklaringen er begrenset til 16 cm. Bilen fremstår totalt sett som svært velproporsjonert.

T-Roc leveres med fire motoralternativer, tre bensinmotorer og en dieselversjon. Bensinmotorene yter henholdsvis 115 hk, 150 hk og 190 hk, mens dieselversjonen har 150 hk. Vår utgave, en T-Roc Sport 2.0 150 hk TDI 7-trinns  DSG 4MOTION var som nevnt et usedvanlig hyggelig bekjentskap. Vi kjenner fra tidligere til den velrennomerte 7-trinns automatkassen til VW, og det var flust med krefter å ta av. Ujevnheter i veibanen ble på en elegant måte filtrert bort av gode dempere, og bilens oppsett ellers gjør sitt til at du unngår duving over lengre ujevnheter.

I utstyrspakken til T-Roc Sport inngår speilpakke med automatisk innklappbare sidespeil og automatisk justering av speil på passasjerside ved rygging. I tillegg får du parkeringssensor foran og bak kombinert med speilpakke, active Info Display, climatronic 2-soners klimaanlegg, adaptive tåkelys, LED-frontlykter, mørke ruter bak og blanke takrails for å nevne noe. Startprisen på denne er på kr. 424.200,- men du kan slippe betydelig rimeligere. Velger du en T-Roc 1,0 115 hk TSI med 6-trinns manuell girkasse slipper du med kr 287.300,-. Uansett er vi ikke i tvil om at T-Roc vil finne en god del nye bileiere her i Mosseregionen.

FAKTA
VW T-Roc Sport 2.0 TDI

Lengde: 423 cm
Bredde: 182 cm
Høyde: 157 cm
Egenvekt: 1455 kg
Bagasjerom: 392/1237 liter
Slagvolum: 1968 ccm
Effekt: 150 hk
O/min: 340 Nm/1750-3000
0-100 km/t: 8,4 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet: 0,51 l/mil
Co2-utslipp: 133 g/km

Pris fra: 424.200,-

Del
Foregående artikkelVolvo XC40: Sjarmerende og nyskapende med full pakke
Neste artikelDuster: Norges billigste SUV i ny utgave
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS