Subaru er her med 2. generasjon av den populære modellen XV. En SUV i mellomklassen. XV er modellen for dem som ikke trenger en stor SUV, men som vil dra nytte av egenskapene denne type bil gir. Da snakker vi om firehjulsdrift, den velkjente boxermotoren og den utrolig høye bakkeklaringen.

Subaru er på mange måter unike i bilverdenen. De har alltid valgt sine egne veier. Dette har gitt dem en stor tilhengerskare verden over. Boxermotoren har vært deres varemerke helt siden 1966 og allerede i 1972 satset de på firehjulsdrift.

XV har vært på markedet i fire år, så da var det på tide med en fornying av denne mest populære modellen til Subaru. Fortsatt er det lett å se at dette er en XV, men karosseriet er mer sporty og røffere enn tidligere takket være et mer kantete karosseri.

Med en bakkeklaring på 22 centimeter fra laveste punkt og permanent firehjulsdrift skal det mye til for å stoppe denne bilen på elendige og nedsnødde veier. Subaru fremhever at den nye modeller er stivere i karosseriet og styreresponsen er forbedret. Og vi er helt enig at bilen krenger mindre enn tidligere og styringen er mer på linje med personbilene. Sikkerheten har alltid hatt høy prioritet hos Subaru. Nye XV er tildelt den høyeste poengsum av JVCAP, den japanske varianten til Euro NCAP.

Til tross for det nye understellet er de ytre dimensjonene i det vesentlige uendret. Akselavstanden har vokst med tre centimeter, noe som har kommet bakseterpassasjerene tilgode. Bagasjevolumet er nesten intakt mens laståpningen er bredere enn før.

Interiør
Subaru trår også til med et flunkende nytt og oppgradert interiør med høy kvalitet i alle materialer, noe som innebærer bedre seter med god sidestøtte, moderne instrumenter og en stor 8 tommers berøringsskjerm som viser all viktig informasjon du trenger. Navigasjon, DAB+, Android Audio, Apple CarPlay er installert og klart for bruk. Setene er absolutt godkjent og mulighetene for justering er mange, så det å finne en optimal sitteposisjon er ikke noe problem.

XV byr på høy komfort. Du sitter høyt og har god oversikt, den er støysvak og den ligger godt på veien. Det er med andre lett å trives i denne nye modellen fra Subaru.

Bilen har et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer Eye Sight, et Subaru-system med kameraer i frontruten, som sørger for automatisk nødbrems dersom det skulle oppstå kritiske situasjoner. Automatisk filholder, adaptiv cruise-kontroll og LED hovedlys med automatisk dimming inngår også.

Motor
Subaru XV leveres med to alternative boxer bensinmotorer. Man kan velge mellom 1,6 liter med 114 hk og en 2,0 liter med 156 hk.
Begge variantene har CVT automatgirkasse som standard og eneste
alternativ.

FAKTA
Motor: 4-syl. boxer bensin
Motorvolum 1995 ccm
Effekt: 115 kW (156 hk)
Dreiemoment: 196 Nm
Mål LxBxH: 447 x 180 x 162 cm
Akselavstand: 266,5 cm
Bakkeklaring: 220 mm
Egenvekt m/fører:1439 kg
Tillatt totalvekt: 1940 kg
Maks hengervekt: 1400 kg
Bagasjerom: 385-1310 liter (VDA)
Aks. 0-100 km/t: 10,4 sek.
Toppfart: 194 km/t
Snittforbruk: 0,69 l/mil
CO2: 155 g/km
Pris fra:kr 319.900 (1,6 Base)

Pris som prøvekjørt: kr 409.900

På plass i Norge: November 2017

Del
Foregående artikkelFullførte Oslo Maraton to år etter hoftebrudd
Neste artikelEdward var en pioner
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS