Subaru er på markedet med en ny, sportslig stasjonsvogn. En modell med ypperlig førermiljø, god plass og et tøft design som overrasker. Subaru Levorg er stasjonsutgaven av Impreza og havner dermed i mellomklassen. Den overtar arven fra Legacy, som dermed forsvinner ut av sortimentet.

Det digre luftinntaket på panseret gjør at bilen unektelig ser barsk ut med sideskjørt, stramme, lekre linjer bakover og avsluttes med to eksosrør bak. Levorg blir levert i to forskjellige utgaver, Classic og Sport Premium. Det som skiller disse er utstyret. Sport Premium-utgaven leveres med 18’’ hjul, skinninteriør og en del mer utstyr.

Forhandler i Moss

Bilen kommer til Norge med en nyutviklet 1,6 liters bensin DIT turbo boxermotor som yter 170 hestekrefter og med et dreiemoment på 250 newtonmeter. Den leveres kun med automatgir, et såkalt trinnløst system som kalles CVT (continuously variable transmission). Dette systemet har ikke definerte utvekslingssteg som andre gikasser, men derimot gradvis økning av utveksling etter hvert som økning av turtallet skjer. Girkassen kan dessuten gires i programmerte «steg» fra hendler på rattet. Ellers er selvfølgelig bilen utstyrt med Subarus velkjente Boxer-motor og firehjulstrekk. Levorg er bygget på WRX-understellet.

I Japan finnes Levorg GT med en 2-liters bensinmotor og 300 hestekrefter samt manuelt gir, men denne versjonen kan Subaru ikke love blir importert til Norge.

Levorg er en nydelig bil å kjøre. Bilen krenger lite, styringen er presis og bilen kjennes stram og kontrollerbar ut.

Interiørmessig har Subaru lykkes. Det er rett og slett trivelig å sette seg inn i bilen. Rattet  har flat bunn og blå kontrastsømmer og er tykt og godt å holde i. Du finner fort en god sittestilling og sikten er god takket være tynne stolper og utvendig speil som er trukket tilbake og festet på dørene. Instrumenteringen er moderne, godt lesbar og logisk plassert med en stor 6,2 toms infotainmentskjerm i midtkonsollet. I tillegg har du blåtann, multifunksjonsrattt, to-sone klimaanlegg, filskiftevarsler, el. Soltak, aluminiumspedaler og mye, mye mer.

Levorg er en romslig kombi. Bagasjerommet er på hele 522 liter, med nedslåtte bakseter rommer det hele 1446 liter. Med bred bakluke og lav terskel er det lett å laste varer inn i bilen. Til tross for at taklinjen skråner bakover, er det ingen problemer med bakseteplassen for voksne.

Mellom forsetene og baksetene er det plassert hele seks USB-uttak. Dette for at du skal være sikret strøm til diverse elektroniske duppeditter.

Subaru Levorg Classic har en pris på kr. 384.900,-.

Sport Premiumutgaven koster kr. 444.900,-.

Del
Foregående artikkelSkoda Superb; -Et nytt nivå med ytelse, stil og teknologi
Neste artikelHyundai på vei tilbake
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS