Subaru Forester har utvilsomt vært Subarus viktigste modell i kampen om kundene siden den ble lansert her i Norge i 1998. Siden den gang er det solgt om-kring 20.000 biler, og med kombinasjonen diesel/automat regner importøren med et nytt oppsving for denne populære firehjul-strekkeren.

Forester skal vise muskler i en voksen-de SUV-klasse, og vi mener at modellen absolutt kan være med i denne kampen med det nye «trekkplasteret» automat/diesel på plass.
Da fjerde generasjon av Forester åpenbarte seg på det norske marke-det i 2013, fikk vi se en Subaru Forester som hadde blitt mer voksen, samtidig som de egenskape-ne mange satte pris på hos forgjenger-ne, fortsatt var der. Tidligere måtte man velge bensin-motorer for å få automat, eller nøye seg med en manuell girkasse om man ville ha en bil med dieselmotor.

Mer informasjon om bilen her

-Vi regner med å selge 1.400 Forester i år, og tror at andelen diesel og Linear-tronic (automat) vil stå for 70 prosent av salget, sier informasjonsdirektør Sti-an Thrane i Subaru Norge. Både bensin- og dieselmotorer er boxe-re, et av Subarus varemerker sammen med firehjulsdrift. Forester kan skilte med hele 22 centimeter bakkeklaring. Gjennom den særegne Boxer-motorens flate design, gjør dette at motoren kan monteres lavere i karosseriet, og fører til at den likevel får et lavere tyngdepunkt enn sine konkurrenter. Vår konklusjon etter å ha prøvekjørt den nye kombinasjonen diesel/au-tomat var udelt positive. Forester er en meget allsidig og romslig familiebil. Like godt egnet for kjøring på motorveier som på nesten ufremkommelige kjerrevei-er. Du sitter høyt og har god over-sikt over trafikken. Forester har oppnådd høyeste score i den europeiske kollisjonstes-ten-EuroNCAP med fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.

I tillegg gir den permanente firehjulsdrif-ten deg et godt veigrep og ypperlig kon-takt med veibanen uansett føreforhold, og på toppen av det hele i et kjøremiljø som holder svært god klasse, med gode seter og med et behagelig lavt støynivå. Starlink, den syv tommer store berø-ringsskjermen, plassert sentralt gir deg tilgang til Internett-radio og underhold-nings-apper. Og finner du ikke din favorittmusikk kan du kobles til din iPhone, Android smarttelefon eller annen mobil musikkenhet via USB- eller AUX-kon-taktene.
Nye Forester er som nevnt blitt en romslig bil. Med en lengde på 459,5 centime-ter, en bredde på 179,5 centimeter og en høyde på 169,5 centimeter har den blitt relativt mye større enn sin forgjenger. Bagasjeromsplassen er også økt til 505 liter, og med nedfellbar bakseterygg til hele 1592 liter.

Bilen er også blitt mer brukervennlig med en elektrisk bakluke som kan åp-nes og lukkes automatisk, med sidedø-rer som går over sidekanalene, og med dørterskler som er bygget så lave som mulig for å gi en lette-re inn- og utstigning. De brede dørterskle-ne som har en skli-sikker overflate gjør det enkelt for barn å komme seg trygt inn i baksetet.
Vår utgave, en Subaru Forester 2.0D diesel, Sport Premium koster kr. 459.800,- levert Moss, men da har du også en svært velutstyrt bil. Den ri-meligste Forester får du fra kr. 354.800,-, mens en Forester med automat og diesel koster kr. 389.800,- Subaru har gjort det enkelt i forhold til prissetting, da bensin- og dieselutgaver koster det samme.

Del
Foregående artikkelGolf; Drømmer om PGA-tour
Neste artikelTimi mini veteranbil; Bestefars drømmegave
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS