I fjor dukket Mini Countryman opp, tre år etter at tredje generasjon av Mini ble lansert. Nå er også Countrymans hybridutgave på plass, til stor begeistring for Mini-forhandlere landet rundt. Med hybridutgaven av «storebror» på plass forventes et økt salg på omkring 40 prosent av «nisjebilen».

Countryman har som andre Minier beholdt sin karakteristiske form. Bare men den forskjell at innvendig har plassen blitt enorm til det vi tidligere har vært vant til. Burde den egentlig hete Mini i det hele tatt? Countryman minner på en måte en SUV med sine avrundede og oppreiste holdning. Røffe plastdetaljer rundt hjulbuene og langs kanalene samt under frontspoilere, og med en høyere bakkeklaring er med på å understreke dette.
Med en lengde på 430 cm, en bredde på 182 cm og en høyde på 156 cm er dette den største Mini som er produsert i merkets 57-årige historie. Sammenlignet med forrige generasjon er den 20 cm lengre og 3 cm bredere, mens akselavstanden har økt med 7,5 cm. Dette betyr en langt større innvendig plass samt et større bagasjerom 405 liter), og det betyr også at Countryman har tatt et steg opp i størrelsesklassen. Med andre ord har Mini Countryman blitt en familiebil som kan svelge både folk og bagasje.
Ønsker du større bagasjeromplass kan du felle ned baksetene i en 40:20:40 splitt, og oppnå et maksimalt bagasjeromvolum på 1275 liter.
Selv om Contryman har blitt en langt større bil, har produsenten greid å beholde Mini-imagen. De riktige Mini-proporsjoner er der fremdeles, og designen har så å si alle typiske Mini-elementer i seg. Vi kjenner oss også igjen på alle brytere, og de velkjente sirkulære instrumentene, og som i tillegg er lettbetjenelige.
Vi merker oss også at produsenten har benyttet seg av langt mer høyverdig materiale, og som gir deg en betydelig høyere premium-følelse. Multimedia-skjermen i midtkonsollen leveres med berøringsskjerm og en rekke oppkoblede tjenester.
Ved lanseringen av hybrid-utgaven har også Countryman blitt ca. 100.000 kroner rimeligere. Og det er virkelig en «kraftpakke» du får oppleve. Med sine 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm, fordelt på en 3-sylindret bensinmotor og en el-motor når du 100 km/t på 6,8 sekunder. Toppfart er oppgitt til ca. 200 km/t og drivstofforbruk til 2,3 liter pr 100 km.
Countryman er som Minier flest en opplevelse å kjøre. Svært gode seter med god støtte for både lår og rygg. Vår utgave hadde også el.justerbare seter for både fører og passasjer. Med sine lange akselavstand og hjulene plassert i hvert sitt hjørne ligger den svært stabilt på veien. Dempingen opplevdes effektivt, og ujevnheter ble ivaretatt på en svært god måte. Støynivået har helt klart blitt redusert fra forrige modell, og du opplevde å sitte høyt og ha god oversikt fra alle sitteplasser.
Countryman har 4-hjulsdrift, og en ren elektrisk rekkevidde på inntil 4 mil. Den totale rekkevidden er på 496 kilometer. Et høyteknologisk lithium-ion batteri driver el-motoren, mens et avansert kjølesystem hele tiden passer på at batteriet holder korrekt temperatur. Dermed leverer batteriet maksimalt med strøm, samtidig som levetiden maksimeres. Bilen er enkel å lade. En LED-ring rundt ladeporten tennes og indikerer hvor langt du har kommet i ladeprosessen. Ladetiden varierer fra to til åtte timer avhengig av hvor mange ampere du kan trekke i ditt elektriske anlegg og batteriets nivå når ladingen startes.
Du kan velge mellom tre kjøreprogram, AUTO eDrive, MAX eDrive og Save Battery.
AUTO eDrive er kjøreprogrammet som automatisk velges når du setter deg inn bak rattet. Programmet bestemmer selv den optimale utnyttelsen av drivlinjen basert på hastighet, akselerasjon og batterinivå.  Velger du MAX eDrive tvinger du bilen til å gå på strøm. Bare ved kick-down startes bensinmotoren.
Ved å benytte deg av Save Battery
benyttes bensinmotoren, og du kan spare strømmen til  du for eksempel er fremme i byen.
Mini Countryman S E All4 starter på 382.800 kroner. Salgsansvarlig Kristoffer Røraas tror likevel at de fleste kundene vil velge varianter mellom 430.000 og 450.000.
Men da har du også en svært godt utstyrt bil.
Røraas mener nye Countryman vil utfordre modeller som Mitsubishi Outländer, Audi Q2 og MB GLA i det norske markedet.
Einar Pettersen tekst og foto
Del
Foregående artikkelSå mye mer enn blomsterbutikk
Neste artikelLosen i Larkollen med ny food truck
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS