Selv karakteriserer Ford den nye Fiestaen som sin mest avanserte småbil noensinne. Den avanserte teknologien som hjelper deg i ulike situasjoner i trafikken, kombinert med Fords prisvinnende EcoBoost bensinmotor og flere forskjellige utstyrsnivåer gjør dette til en småbil som setter standarden for fremtiden.

Det er mange bilmerker som er aktuelle med nylanseringer i småbilklassen i år, og konkurransen er følgelig knallhard. En av de som ganske sikkert kommer til å kjempe i toppen av småbilklassen er Ford med sin nye Fiesta. Selv om bilmarkedet har endret seg har Ford fortsatt mange trofaste tilhengere som gang etter gang har valgt å holde seg til det samme bilmerket, og Fiesta har toppet salgslistene i Europa så det blir garantert mange av eksemplarer på norske veier.

ford fiesta BO musikk anlegg

Med sin nye Fiesta vil Stamsaas Fordstore i Varnaveien garantert også trekke til seg både unge og godt voksne bilførere som ikke har noe forhold til Ford fra før. For valgmulighetene innen utstyrspakker er nemlig mange.

Prisvinnermotor
Nye Ford Fiesta tilbys med en 1.0 liters EcoBoost bensinmotor som for øvrig er femdobbel vinner av «International Engine of the Year». En drivstoffeffektiv og kvikk motor som automatisk startes og stoppes hver gang du stopper på rødt lys. Ikke la deg lure av at bilen «kun» har en en-liters motor. I testbilen, som var en Titanium, var det 100 hestekrefter som gjorde Fiestaen svært så kvikk.

Titaniumen er for øvrig utstyrt med parkeringspakke med blant annet ryggesensorer, nøkkelfri adgang, mørktonet glass fra B-stolpen og bakover, en komfortpakke bestående av blant annet oppvarmet ratt og frontrute, førerassistentpakke, adaptiv cruisekontroll med antikollisjonssystem og fotgjengeroppdagelse.

Snakk tydelig
Navigasjonssystemet med åtte tommers touchskjerm hadde stemmestyring, noe som var en god øvelse for undertegnede som har en tendens til å snakke både fort og kanskje litt utydelig.
Men etter et par forsøk forsto vi hva «dama» som fant fram adressene gjenkjente, og da fungerte systemet utmerket. Morsomt og ikke minst praktisk med tanke på hva man slipper når en må skrive inn destinasjonsadressen manuelt.
Selv om Fiesta er en småbil så var plassen og komforten utmerket for en fører som måler 188 centimeter på strømpelesten. Barnesetet fikk også god plass i baksetet, og når baksetet slås ned så er det slett ikke verst hvor mye man får med seg av bagasje.

Fire utstyrsnivåer
Nye Ford Fiesta har fire utstyrsnivåer å velge mellom. Utstyrsnivåer som skal dekke enhvers praktiske behov og personlige ønsker i forhold til sportspreg, stil og luksus.  Fiesta finnes i Vignale, sportsinspirerte ST-Line som lanseres i Norge senere i høst, Titanium og Fiesta Trend som har alt av teknologi du kan drømme om i en småbil.

I tillegg lanseres Fiesta Active i 2018, som blir tidenes første Fieste crossover-modell med SUV-inspirert styling. Både ST-Line og Fiesta Active kan allerede nå forhåndsbestilles hos Stamsaas Fordstore.

Fords EcoBoost motor på 1,0 liter sitter i de fleste utgavene av nye Fiesta. I den rimeligste varianten av Trend sitter en 1,1 liters motor, mens det for både for Titanium og Vignale er muligheter til å velge en 1,5 liters TDCI. Alle modellene har sekstrinns manuell girkasse samt en modell med automatgir for de som foretrekker det.

Fra 200.000 kroner
Veiledende priser på nye Ford Fiesta starter på 200.000 kroner for Fiesta Trend. Skal du ha automatgir på du legge på drøyt 30.000 kroner. ST-Line, som lanseres senere i høst starter på 230.000 kroner, testbilen Titanium fåes fra i underkant av 230.000 kroner og oppover, mens Vignale koster mellom drøyt 260.000 kroner og 280.000 kroner.

Tore Kubberød (tekst og foto)

Del
Foregående artikkelMoss Sentrum: Hyller havregrøten med egen dag
Neste artikelPlymouth 1937 på Kambo igjen etter 80 år
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS