Spennende nyhet fra Renault

0
496

Renault Kadjar – merk deg navnet. I disse dager lanserer Renault en helt ny modell på markedet. En spennende modell i crossover-klassen det stilles store forventninger til i et marked vi nordmenn elsker. Med andre ord en bil som passer perfekt til dagens nybiltrend i Norge.

Som mange kanskje allerede vet eier Renault den japanske bilfabrikken Nissan, og dette kan gjenspeiles i den nye modellen. Ikke ulik Nissan Qashqai, og da særlig under skallet.

Disse to modellene er bygd på samme plattform, men vi synes at Renault likevel har klart å skape sitt eget særpreg i Kadjar med skulpterte baklys, C-formet LED-lysstyringsteknologi på frontlysene.

Kadjar er blitt en kul bil med moderne og dynamisk design og representerer en ny type satsing fra Renault. Drivlinjen er meget komfortabel i bruk og veldig effektiv.

Kjøreegenskaper
Førsteinntrykket var veldig positivt. Setene holder god standard når det gjelder komfort, med tilstrekkelig fasthet og støtte for både lår og rygg. Fra førerplassen er det god oversikt og brukervennligheten generelt får absolutt godkjent.

Bilen er utrolig stillegående og behagelig på alle måter. Den tar ujevnheter i veien med glans. Borte er den typisk franske «duvingen». Kadjar krenger lite i svingene og fremstår generelt som forutsigbar i kjøreegenskapene.

Renault KadjarGodt utstyrt
Kadjar har et utstyrsnivå som er tidsriktig og tilbyr det nyeste av førerassistansesystemer og muligheter for kommunikasjon og underholdning via produsentenes r-link 2-oppkobling.

Vår testbil, Bose Edition, var utstyrt med blindsonevarsling og skiltgjenkjenning samt varsling om vingling i kjørebanen. Da durer det i systemet for å gi beskjed om at du får komme deg inn i kjørebanen igjen.

Kadjar tilbys i hovedsak med tohjulstrekk foran, men tilbys også med firehjulsdrift, såkalt All Mode 4×4, som gir deg mulighet for å velge mellom tre innstilliner:

2WD – forhjulsdrift for ikke å bruke mer drivstoff enn nødvendig

Auto – da overføres momentet mellom for- og bakaksel for å gi optimal fremkommelighet og mest effektiv fremdrift.

Lock – momentfordelingen er låst til 50 prosent foran og 50 prosent bak. Beregnet på vanskelig fremkommelighet og gjelder opptil 40 kilometer i timen.

Kadjar kommer med en bensinmotor på 130hk, og to dieselmotorer på 110hk og 130hk.

EDC-girkassen er en veldig god dobbelclutch girkasse som tyske ADAC (tilsvarer NAF i Norge) mener er mer driftssikker enn VW sin. Dersom du ønsker mulighet for 4×4 er det 130hk diesel som gjelder. Kombinasjonen 4×4 og automat leveres ikke til Kadjar.

Når det gjelder utstyrsnivå er det to muligheter, ZEN og BOSE EDITION, der sistnevnte er best utstyrt.

Vi testet bilen på relativt humpete og svingete veier, og opplevde at støtdemperne arbeidet veldig behagelig mot en ujevnt underlag.

Del
Foregående artikkelKai Svingen var mangeårig mester i bueskyting 
Neste artikelEt lite stykke Amerika i Moss
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS