Skoda: Tredje generasjon av Superb har alle de ingrediensene som skal til for å bli en gigantisk slager. Riktignok har bilen blitt noe dyrere enn sin forgjenger, men prisen er etter vår mening likevel latterlig lav når du ser hva du får sammenlignet med mange andre modeller i dette segmentet. Det er bare å ta den selv i øyensyn, og aller helst prøvekjøre den. Du vil også bli imponert. 

Det er ikke til å legge skjul på at Skoda har opparbeidet seg en svært god posisjon i det norske markedet med et rimelig bredt spekter av modeller. Octavia har vært førstevalget. For mange barnefamilier har dette blitt et naturlig kjøp. Først og fremst på grunn av pris og soliditet, men også på grunn av god plass.

Skoda superb interiørMen nå er altså nye Superb på plass, den skikkelige storebroren, uten at du må bla opp så veldig mange tusenlapper ekstra for å få den.

Linjene på nye Superb indikerer en barskere bil enn forgjengeren. Spesielt ser vi forandringer i frontpartiet. Fronten domineres av en elegant kromgrill, og over troner den nye logoen. Hovedlysene med sine stramme linjer og som strekker seg rundt sidene gir et dynamisk inntrykk. Bi-Xenon hovedlys med AFS og LED kjørelys bare understreker et elegant frontparti. LED-diodene finner du som to vertikale striper i ytterkant av lykteglasset.

Baklysene med LED teknologi er trukket godt ut mot sidene og danner den velkjente C´en vi kjenner fra de andre Skoda-modellene. Kromlistene rundt sidevinduer er med på gi bilen et ytterligere luksuriøst preg.

Det første som slår deg når du setter deg inn i bilen er den enorme kupéen. En romfølelse som fremtoner som unik i denne sammenheng.

Skoda Superb BakseteBredden i nye Superb har økt med nesten 4 centimeter. Vi ser det på midtkonsollen som har blitt betydelig bredere. Bak skal det heller ikke være noe i veien for å få inn tre barneseter dersom dette skulle være et behov, men det er kun de ytre plassene som har Isofix-feste til barnesetene. Benplassen bak er formidabel, som den alltid har vært.

Bagasjeromsvolumet er på hele 605 liter. Voldsomme tall til å være en 5-dørs kombi. Skulle behovet for ytterligere plass være til stede, er det bare å slå ned bakseteryggene, og du har hele 1760 liter til disposisjon.

Dersom man kunne sette fingeren på noe måtte det bli at det blir svært langt inn til de innerste gjenstandene i bagasjerommet. Et bagasjerom som for øvrig kan åpnes og lukkes på uendelig mange måter. Den kan enten betjenes via en knapp på nøkkelen, en knapp på baklukene eller en knapp på dash-bordet. Skulle du komme til bilen med hendene fulle er det bare å sette foten under støtfangeren, og bagasjeromsluken åpnes.

Det foldbare tilhengerfeste gjør at du ikke trenger å fjerne kroken når det ikke er i bruk. Et lite grep fra innsiden av bagasjerommet gjør det enkelt å legge tilhengerfestet skjult under bilen.

Innvendig fremstår Superb i en helt ny «ham». Det er tydelig at VW-konsernet har gitt tsjekkerne rom for å integrere de beste løsningene som er tilgjengelig. Midtkonsoll og dashbord er utvilsomt blitt oppgradert hva gjelder både design og materialforbruk.

Vår utgave, en Superb Laurin&Klement (høyeste utstyrsnivå)2.0 TDI 150 hk med 6-trinns automatkasse koster ca. 480.000,- Men da har du også fått med deg det som

er av tilleggsutstyr til biler. Du sitter behagelig, og plassen er som nevnt udiskutabelt god. Førersete og sidepassasjersete har elektrisk innstilling av seter. Førersete også med minne.

Gode ventilerte skinnseter øker bekvemmeligheten. Et Climatronic-anlegg med 3 soner gir alle passasjerer muligheter til «å skape sin egen klimasone».

Navigasjon Columbus 8” med DAB+, SmartLInk, DVD og kart for Vest-Europa plassert og integrert på en riktig måte.

Vi merket oss også en svært god lydgjengivelse fra 12 høyttalere med en 610 W forsterker.

Skoda har i mange år produsert biler med praktiske løsninger, og skuffer ikke denne gang heller.

Et svært romslig oppbevaringsrom i det fremre midtarmlenet med en dobbelt koppeholder. Et klimaregulert hanskerom som forsynes med kjøling fra klimaanlegget under kjøring. En koppeholder i midtarmlenet bak. Rom inkl. paraplyer i sidedørene bak dersom det skulle være behov for dette, for å nevne noe.

Til å være en så stor bil er Superb overraskende lettkjørt i alle situasjoner. Retningssikkerheten og stabiliteten er meget bra, og den oppfører seg bedre i svinger enn sin forgjenger. Den elektroniske differensialbremsen har nok sin del av æren. Den begrenser understyring og gir dermed mer betryggende svingkjøring når man er aktiv bak rattet.

Vi ble også imponert over det adaptive understellet. Ved hjelp av en knapp på midtkonsollen kombinert med et touch på navigasjonsskjermen kan du velge mellom 3 måter «å forme» understellet på. Dette justerer bilens fjæring etter veiforholdene, samt kjørestil.

Parkeringen ble ivaretatt på beste måte gjennom parkeringsassistent, parkeringssensorer foran og bak samt ryggekamera. Bilen var også utstyrt med parkeringsvarmer med fjernbetjening.

Mer informasjon om Superb

Som nevnt var bilen svært behagelig å kjøre. Automatkassen fungerte utmerket, og dieselmotoren på 2.0 liter og 150 hk likeså. Skodas nye motorer har gitt et redusert forbruk og utslipp på inntil 30 prosent samt at ytelsene har økt med 20 prosent.

Skoda har et variert motorprogram å tilby deg som kune. Utvalget består av 1,6 TDI (120hk), 2,0 TDI (150hk) og 2,0 TDI (190 hk) på dieselsiden, samt 1,4 TSI (125hk), 1,4 TSI (150hk), 1,8 TSI (180hk), 2.0 TSI (220hk) og 2.0 TSI (280hk).

Rimeligste utgave av den nye Superb 5-dørs kombi koster 309.800 (1,4 TSI 125 hk), og den dyreste 677.800 (2.0 TSI 280 hk 4×4 aut.)

Skoda Superb 

2.0 TDI 150 hk. aut.
Lengde: 486,1 cm
Bredde: 186,4 cm
Høyde: 146,8 cm
Akselavstand: 284,1 cm
Vekt: 1485 kg
Bagasjevolum: 625/1760 l
Sylindervolum: 1969 ccm
Effekt: 150 hk v/ 3.500-4.000 omd.
Topphastighet: 220 km/t
0-100 km/t: 8,8 sek.
Forbruk blandet kjøring: 0,41 l/mil
CO2-utslipp: 119 g/km

Del
Foregående artikkelPositiv og modig
Neste artikelSubaru: Sportslig nykommer
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS