Rune Kristiansen er som ganske så mange andre mossinger motorsykkelfrelst. Men han har tatt hobbyen et langt skritt videre. Mossingen elsker nemlig å skru og restaurere gamle sykler, og da spesielt det japanske merket Honda. Entusiasten vet ikke hvor mange motorsykler han har, men tror det er godt over 60.

 

– Jeg var ikke gamle gutten da interessen for motorsykler kom. Det begynte vel som hos mange andre med mopeder. Siden har lidenskapen bare blitt stadig sterkere, smiler Rune Kristiansen.

Honda enklest
Han aner ikke hvor mange sykler han har, men antar at antallet er godt over 60. Og med noen få unntak så er samtlige motorsykler Honda. Et av unntakene er sykkelen han selv bruker mest, for den er nemlig av den japanske konkurrenten Suzuki.

– Årsaken til at jeg har valgt å samle på og skru på Honda er rett og slett tilgjengeligheten. Honda er sykkelen det er mest av og enklest å skaffe deler til. Når en skal skru på sykler slik jeg gjør så må man bygge opp et delelager, og da er det praktisk å forholde seg til kun ett merke.

Honda veteran moss Rune KristiansenVeteransykler
Rune Kristiansen understreker at på langt nær alle motorsyklene er registrert eller kjørbare.

– Selv om alle motorsyklene er klassifisert som veteraner så får jeg en solid regning med veiavgifter hvert år. Men de aller fleste er restaureringsobjekter som jeg holder på med regelmessig. Det blir mange timer i uka i verkstedet, enten alene eller sammen med en gjeng andre som deler den samme interessen. Vi er så heldige å få låne et lokale hvor vi møtes fast en gang i uka for å skru og dele lidenskapen.

Kostbar hobby
Han innrømmer at motorsykler ikke er noen billig hobby. – Det koster ganske så mye, men ved å selge deler og en restaurert sykkel i ny og ne så dekker jeg opp mye av kostnadene. Hvis jeg ikke hadde gjort det så kunne jeg ikke holdt på. Det koster riktignok ikke så mye å kjøpe et vrak, men de delene jeg ikke har selv koster ganske mye. Dessuten er det dyrt med den siste finishen som gjør sykkelen strøken.

Kristiansen forteller at det eneste han blir rik på med denne hobbyen er glede.

– Jeg får jo holde på med det som er min store lidenskap. Men det koster såpass mye å restaurere en sykkel at det ikke er mye å tjene på det. Salgssummen dekker kanskje videre skruing på andre sykler. På hver motorsykkel er det dessuten så mye jobb at timebetalingen blir veldig dårlig. Men jeg gjør jo ikke dette for å tjene penger. Jeg selger kun sykler for å unngå at interessen går ut over husholdningsbudsjettet.

Stor interesse for gamle sykler
Mossingen forteller at det aldri er vanskelig å selge en gammel restaurert motorsykkel.

– Det er utrolig stor interesse for veteransykler. Selv i Moss er det veldig mange som deler denne interessen og som gjerne vil kjøre rundt på en gammel ærverdig sykkel framfor en ny. Og Honda er et populært merke. Merket kom tidlig på markedet, og Moss var på mange måter Honda-hovedstaden. På 60- og 70-tallet var Hondagjengen i Moss et begrep, og det henger fortsatt litt igjen, smiler han.

Jobbet hos Gjermundsen
I Moss så var verkstedet og forhandleren Gjermundsen & Sønner i Øysteins gate på Jeløya et begrep og et mekka for mange som kjørte rundt på tohjulinger.

– Jeg var så heldig å få jobbe der en kort periode midt på 70-tallet, før jeg fant på andre ting. Der la jeg grunnlaget for de kunnskapene jeg har om å skru i dag. Gjermundsen var forhandler for Honda, og det japanske merket var langt framme teknisk. Honda lagde også noen modeller som har blitt ikoniske. De jeg har et tettes forhold til er Honda CB 100 og Honda CB 350, men heg har også både 750 og 500.

Vil aldri bli ferdig
Rune Kristiansen innrømmer at MC-interessen hans er altoppslukende. – Samlingen har nok tatt litt overhånd. Selv om jeg bruker mye tid på å skru så har jeg flere prosjekter enn jeg vil bli ferdig med i min levetid. Det er heller ingen i familien som deler interessen og som vil arve dette, men dette er min store lidenskap og hobby. Andre mennesker som har et lidenskapelig forhold til hobbyen sin bruker sikkert like mye tid på det som meg.

Tore Kubberød (tekst)
Jørn Mortensen (foto)

Del
Foregående artikkelByens eldste forening hedres
Neste artikelFra PS Press Reklame til Australias solkyst
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS