Renault er ute på markedet med en helt ny modell de har kalt Talisman Sport Tourer. Den leveres både som sedanutgave og stasjonsvognutgave. I våre øyne en særdeles vakker, innovativ utgave som har fått sin egen indentitet. Den skiller seg helt klart ut fra mengden.

Etter at Laguna utgikk av produksjon for noen år tilbake, er Renault tilbake for fullt med denne nye modellen. Lengden er økt med 15 cm, og det merkes på benplassen i baksetet.

I front har grillen fått en løft designmessig, med krom og den digre Renault-diamanten i sentrum. Langs bilens sider fortsetter den pene linjeføringen med blant annet heving av vinduslinjen ved C-stolpen, noe som gjør at bilen har fått et pent og sportslig utseende. Hekken er dominert av de enorme baklysene, som har fått et helt særegent design. I tillegg til doble, integrerte eksospotter gir dette en premiumfaktor

Bilen er en nytelse å kjøre. Støysvak og komfortabel på alle typer underlag. På svært hullete veier i distriktet er det ingen ulempe med en slik bil.

Renault Talisman, Moss TotaktMan kan velge å sette bilen i flere forskjellige kjøremodus, der standardvalgene er comfort, sport og eco. Det er også mulig å sette opp et personlig modus. I sportmodus stives understell, fjæringer, motorrespons og styring opp. I tillegg blir girkassen kvikkere og instrumentene og interiørbelysningen skifter til en mer sportyrødfarge. Dermed skifter bilen karakter, og på svingete, ujevne veier opplevde vi den som underholdende og leken.

På de dyrere modellene kan man dessuten velge 4Control-systemet, som enkelt
fortalt gjør at bakhjulene svinger. I lav hastighet svinger bakhjulene i motsatt
retning av forhjulene. Dette for å gi bedre svingradius. I høy hastighet svinger de med forhjulene for å gi bedre dynamikk.

Interiør Renault har blitt riktig så flinke på interiør. Linjelekkert og pent. Materialvalgene gir en god kvalitetsfølelse. Vår bil var utstyrt med en 8,7 tommer infotainmentskjerm. På de rimeligere utgavene fås bilen med enten en vanlig radioenhet eller en berøringsskjerm på 7 tommer.

Renault Talisman, Moss TotaktPå tilvalgssiden er det også mulig å få ventilerte og oppvarmede seter med massasje, Bose lydanlegg med 13 høyttalere, automatisk parkerinshjelp og mye, mye mer. Talisman er en praktisk bil med hele 572 liter lasteplass. Lav lasteterskel og modulerbart bagasjerom, dvs.

Dobbelt gulv som kan legges på høyt eller lavt nivå i to separate avdelinger, muligheter for adskilte rom på side, og man kan legge bagasjeskjuleren under gulvet dersom det er nødvendig.

Motorutvalg
Under panseret kan man velge mellom to bensin- og fem dieselalternativer. Bensinmotorene er 1,6 litere på 150 og 200 hestekrefter mens det på dieselsiden varierer fra 110 til 160 hestekrefter.

Utstyr
Ellers er bilen fullspekket med utstyr, og headup-diplay, parkeringsassistent,  ryggekamera, filskifteassistent, adaptiv cruise control, automatisk nødbrems, skiltleser, blindsonevarlser, automatiske fjernlys, oppvarmet ratt, ventilerte seter, BOSE lydanlegg og massasjeseter er bare et utdrag av utstyret som kan velges.

Prismessig kommer Talisman godt ut. Prisene starter på 302.000 kroner for basisutgaven Life, noe vi synes er rimelig for en stor stasjonsvogn.

Neste utstyrsnivå heter Zen, og her starter prisen på 341.000 kroner. Topputgaven
heter Intens, og her er startprisen på 366.000 kroner.

Konklusjonen blir at Talisman er passe stor, har innvendig god plass, er funksjonell og et vakkert ytre.

Del
Foregående artikkelVil gi noe tilbake til klubben
Neste artikelKarianne Kjærnes: Fra Moskva med gull
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS