Stadig flere velger å style boligen sin når den skal selges. Pro Styling i Rabekkgaten 17 i City Syd har et bein innenfor hos de fleste meglerne i byen. – Styling og førsteinntrykk av boligen har alltid vært ekstremt undervurdert, men stadig flere ser verdien av at boligen gjøres staselig før et salg, sier Terese Wollner.

Terese Wollner er opprinnelig fra Vestby, men har de siste syv årene bodd i Moss. For fire år siden startet hun opp Pro Styling i Asker, men for to år siden overlot hun denne virksomheten til andre for å starte opp Pro Styling i Moss. Og de to første årene med styling her har vært en fin opptur.

Terese Wollner, Prostyling moss– Jeg har ikke hatt ambisjoner om å bli kjempestor på kort tid, men heller vokse sakte. Derfor har jeg ikke vært veldig aktiv på markedsføring, men heller vært litt forsiktig så det ikke har blitt for mange oppdrag samtidig. Det er viktig at vi heller gjør hvert enkelt oppdrag skikkelig profesjonelt enn at det blir en kamp mot klokka, sier hun.

30 forskjellige stylinger
Pro Style i Moss sysselsetter totalt cirka to årsverk, men dersom utviklingen fortsetter kan dette tallet bli større.

– Men jeg har flere personer å spille på. Totalt har jeg fire jenter som hjelper til med styling og tre menn som bidrar når møbler og ting skal flyttes og løftes. 

Det krever et stort lager med møbler og diverse inventar når man skal style boliger.

– Lageret er stort, bekrefter Terese Wollner.
– Totalt har jeg møbler og annet til 30 forskjellige stylinger. Dermed dekker jeg det aller meste av typer bolig og stiler som passer. I tillegg er det viktig å følge med på trendene og hele tiden fornye lageret. Motene for hvordan det skal være i en bolig forandrer seg hele tiden.

Boligkjøp er 90 prosent følelser
Terese Wollner gleder seg over at stadig flere ser verdien i å benytte stylingeksperter når en bolig skal selges.

– Styling har altfor lenge vært ekstremt undervurdert. Mange har tenkt at dette er bortkastede penger, for de synes jo selv at de har det fint. Men styling og et godt førsteinntrykk er viktig. Jeg har fått tilbakemelding fra meglere som har vært overrasket over resultatene som har blitt på boliger hvor de i utgangspunktet ikke var så optimistiske med tanke på pris. 

– Veldig mange boligkjøpere sitter på nettet og ser på bilder. Når de da velger seg ut objekter de kan tenke seg så handler 90 prosent om følelser. Det vil si hva de ser på bildene. En gammel leilighet med gamle møbler ser gammel ut. Dersom vi skifter ut de gamle møblene med noe trendy eller passende så blir førsteinntrykket straks noe helt annet. 

Gir også råd og tips
Hun understreker at Pro Styling ikke bare innreder boliger som skal selges.
– Vi kan også bidra med råd og konkrete tips om hva selgeren selv kan gjøre. De kan med andre ord selv velge om de vil ha kun rådgivning eller full stylingpakke. Vi har stylister med bred erfaring innen styling og visuell kommunikasjon som bidrar til at kjøpere blir forelsket i det de ser hos deg. Målet vårt i hvert enkelt tilfelle er å skape en tydeligere stil eller et budskap som optimaliserer opplevelsen for den som ser på bildene. 

Terese Wollner forteller at det ikke er så lett å måle verdien av en stylet bolig opp mot en bolig som selges som den er. 

– Men tilbakemeldingen fra meglerne er at styling er med på å gi selgeren en bedre pris. I tillegg er et positivt førsteinntrykk også avgjørende for å trekke potensielle kjøpere til visningen. Målet med stylingen er å fremheve det unike ved din bolig, skape en stemning som treffer riktig målgruppe, vise hvordan kjøperne kan få det og ikke hvordan du selv har det i ditt hjem.

Hjelper også kjøpere
I tillegg til de som skal selge bolig så har også Pro Style i Moss oppdrag for boligkjøpere.
– Det er flere som har kjøpt seg bolig som kommer til oss for å få råd om hvordan de kan utnytte boligen best mulig, og hva som vil være de praktisk beste løsningene interiørmessig. Når man har investert mye penger i et nytt sted å bo så vil mange gjerne også ha maksimalt utbytte av boligen, sier eieren av Pro Style i Rabekkgaten 17.

Sjekkliste
Pro Style har også utarbeidet en sjekkliste for hva en boligselger bør tenke på: 

Hele boligen:
– Rydd og kast, vask og skrubb. Det bør lukte nyvasket og være luftet skikkelig i alle rom.
– Fjern personlige ting.
– Kutt ned på antall møbler.
– Frisk opp med ny og lys maling. Reparer lister, løse dørhåndtak og dryppende kraner.
– Bruk lyse gardiner og trekk dem til side, slik at det kommer lys inn.

Kjøkkenet:
– Fjern alt fra kjøkkenbenken, og pynt med et fruktfat og en pen oljeflaske.
– Dra gjerne fram spisebordet for å vise at det er plass til flere rundt bordet.
– Fjern kluter, kjøkkenhåndklær og oppvaskbørster.
– Rydd i skapene og sett glass og servise på geledd.

Stuen:
– Er det ledig plass i stuen, del den gjerne opp i soner og vis at det er plass til en sittegruppe ekstra.
– Fjern duker og mønstrede tepper.
– Ikke ha for mange bilder på veggene. Sparkle og male der bildene har etterlatt seg hull og spor.
– Stearinlys og fyr på peisen er hyggelig på vinterhalvåret, men det ser rart ut midt på sommeren.

Badet:
– Fjern alt som står fremme. Kjøp inn eksklusiv såpe og noen nye håndklær i matchende farge. Men legg dem helst i stabler.
– Tenn lys og lag spafølelse. Men vær forsiktig med sterke duftlys, husk at ikke alle liker de samme luktene.
– Sett varmekabler på behagelig nivå.

Soverommet:
– Sengen må være sirlig oppredd. Bruk et pent sengeteppe og pynt opp med puter.
– Legg en fin bok på nattbordet.
– Er det kun en barneseng på rommet, gjør det hyggelig med noen matchende leker eller søte barnestoler.

Uteområdet:
– Fjern alt rot, og rake bort vissent løv. Be også naboen om å rydde.
– Plant blomster i bedene. Har du terrasse eller balkong, sett ut fine krukker med friske planter.
– Understrek uteområdet ved å sette ut hagemøbler, men husk å vaske dem først.
– Mørkt og kaldt ute på visningsdagen? Sett fram en fin lykt. Legg gjerne et pledd i en av hagestolene.

Del
Foregående artikkelMercedes; Vision EQ Silver Arrow
Neste artikelSøndag 16. september kan barn løpe til inntekt for Barnekreftforeningen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS