Petter «Breisladd» er verdensmester!

0
637

Breisladd: Hos Riis Bilglass i Midtveien jobber en verdensmester. Petter Eriksen gikk nemlig i sommer helt topps da det på Rudskogen ble arrangert VM i Breisladd.

Breisladd er kanskje noe mange forbinder med rånere som raser rundt med gamle biler som gir Biltilsynet hakeslepp. Men breisladd, eller drifting som det heter ute i verden, er en bilsportgren veldig mange satser knallhardt på for å nå toppen.
Drifting breisladd rudskogen
En av de som satser, og som gjerne skulle satset enda mer, er Petter Eriksen hos Riis Bilglass i Midtveien i City Syd. Så god har han blitt siden han startet med sporten i 2010 at han nå kan kalle seg verdensmester i breisladd. Det ble han etter å ha slått rundt 100 konkurrenter i forbindelse med Gatebil-arrangementet på Rudskogen i sommer.
– Det var en helt utrolig opplevelse, smiler 29-åringen som til daglig reparerer steinsprut og skifter frontruter på biler i Mossedistriktet.
Alltid motorfrelst
Han har vært motorfrelst siden han som liten gutt raste rundt på gården hjemme i Indre Østfold.
– Jeg har vel alltid vært litt villmann når det gjelder biler. I 2010 bestemte jeg meg for å forsøke breisladd, som sporten kalles her i Østfold. Jeg kjøpte en gammel Volvo 740 i Sverige, som jeg tenkte å ha skilter på så jeg kunne bruke den på veien også. Men så kjøpte jeg en 740 til og bygde om bilen så det ble en råtass med 500 hestekrefter under panseret.
Lite trening
Nå kjører han en råtass av en Nissan S14A.
– Volvoen var rå den, men ikke optimal som driftingbil. Dessuten ser det jo ikke så sprekt ut med en gammel Volvo. Bilen jeg har nå har jeg brukt mye tid og penger på å optimalisere og nå er bilen god nok for satsing utenfor Europa.
Petter Eriksen innrømmer at det ikke blir så mye trening.
– Det koster mye å kjøre løp både i fuel og dekk. Dessuten er påkjenningen på bilen like stor på en trening som i et stevne. Jeg er i full jobb, og fritiden mellom løpene går med til å skru, reparere, justere og optimalisere bilen så den er best mulig til neste løp.
Trenger sponsorer
Nå føler han seg klar for en enda større satsing. Drømmen er å være med i cupen Drift Allstar som arrangeres rundt i Europa.
– Men jeg er redd det kan bli med drømmen, for dette er en svindyr sport. Jeg trenger derfor noen tunge sponsorer som kan bidra. Det koster mer enn nok å være med på de løpene jeg allerede deltar i.
Kostnadene er mange og kan bli veldig tunge for en som driver med breisladd eller drifting.
– Et stevne er en hard belastning for bilen, og i fjor måtte vi skifte motor to ganger. Da snakker vi fort om et sekssifret beløp. Og i hvert løp går det med utrolig mange dekk. Et sett med to dekk holder ikke en runde en gang på Rudskogen. Det går gjerne 24 dekk i løpet av et stevne. Da jeg ble verdensmester så hadde jeg med 36 dekk.
Billigere dekk
For å holde kostnadene litt nede så kjører Petter Eriksen på litt billigere dekk enn de fleste av konkurrentene.
– Mange kjører på såkalte semislicks, som koster riundt en tusenlapp pr dekk. Jeg har funnet noen dekk til halve prisen som fungerer bra for meg. Men hvis jeg kommer så langt at jeg får finansiert deltakelse i Drift Allstar så må også jeg ha de råeste dekkene.
Familien er med
Hvordan fungerer en så tøff satsing på bilsport med familielivet? Petter Eriksen er gift med Christine, pappa til snart tre år gamle Johanne, og om noen uker kommer barn nummer to.
– Det er ikke noe problem. Kona synes dette er like artig som meg. De er alltid med når det er løp. Jeg har en 14,5 meter lang buss jeg har bygd om. I den har jeg både garasje til løpsbilen, verksted og bobil for meg og familien. Der har vi det veldig fint sammen når vi er på tur, smiler verdensmesteren i breisladd.
Tore Kubberød
Del
Foregående artikkelNordisk mester i cowboy
Neste artikelMoss beste utsikt
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS