For 50-60 år siden var Opel Blitz en populær bil og et vanlig syn på norske veier. I dag finnes kun et tjuetalls registrerte eksemplarer igjen av den lille lastebilen. En av disse har Arild Kubberød. Rygge-mannen har brukt tre år på å restaurere bilen slik at den nå fremstår som helt strøken. En bil som ble bygd ferdig ved Karosserifabrikken på Kambo og som kun har hatt lokale eiere.

– Det er interessen for å ta vare på gammel kultur som driver meg, og da spesielt landbrukskulturen siden jeg selv har mine røtter i den, forklarer Arild Kubberød.
Han er også eier av tre veterantraktorer som han har restaurert, og understreker at Opel Blitz også i aller høyeste grad var en del av landbrukskulturen.
– Veldig mange bønder, blant annet i min egen slekt, hadde Opel Blitz. Den ble derfor kalt bondebilen, smiler han.

Opel Blitz lastebil frontLokal bil
Det var vinteren 2012 Arild Kubberød kom over lastebilen. En Opel Blitz 1953-modell som viste seg å være «født og oppvokst» i Moss og Rygge. Bilen ble til og med gjort klar ved Karosserifabrikken på Kambo.

– Bilene kom til Norge med hytte og ramme, og så ble lasteplanet bygd og montert på Karosserifabrikken på Kambo. Eierne har også opp gjennom årene vært lokale. Bilens første eier var gårdbruker Rolf Gundersen på Jeløya. Papirene jeg har fått tak i fra Statens vegvesen viser at bilen ble registrert første gang 30. mai 1953, forteller Arild Kubberød.

De neste eierne var Jens Debes, som kjøpte bilen etter kort tid og Arne Grimstad fra Rygge. Etter flere eierskifter havnet bilen til slutt i Onsøy, og det var der Arild Kubberød kom over den.
– Den var ikke bruk, men var hel, grei og i såpass stand at jeg kunne kjøre den fra Onsøy og hjem. Jeg så ganske raskt at dette var et bra objekt for oppussing og jeg fikk dermed lyst til å redde bilen, smiler Rygge-mannen.

opel blitz lasteplanHelt strøken
Etter drøyt tre års oppussing kunne han endelig slå fast at det omfattende oppussingsprosjektet var ferdig.

– Bilen har vært plukket fra hverandre. Vi fikk fjernet lasteplanet og sørget for at rammen ble sandblåst, rustbehandlet og lakkert. Det elektriske er grundig gjennomgått og motoren er overhalt slik at den fremstår som ny. I tillegg er det gamle lasteplanet fjernet og erstattet med et helt nytt som er identisk på alle måter med det som satt på bilen da den var ny.

Arild Kubberød innrømmer at det ikke har vært enkelt å pusse opp den 64 år gamle lastebilen.
– Jeg er elendig til å skru selv, og ødelegger mer enn jeg fikser. Derfor har jeg vært avhengig av god hjelp fra dyktige fagfolk. Autolakk har gjort en enormt god jobb for meg med alle karosseriskader og lakkering. Deler som har rustet bort har de rekonstruert. De har gjort en 100 prosent jobb, understreker bileieren.

– Motoren er overhalt ved Sarpsborg Motorverksted, mens materialene er hentet fra Os Trekultur i Østerdalen. Firmaet, som for øvrig drives av Therese Johaugs onkel Helge Kokkvold, var det eneste som greide å høvle materialene i riktig dimensjon og i henhold til de spesifikasjoner som ble benyttet ved Karosserifabrikken på Kambo.
Det var viktig for meg at alt ble som originalt. Ellers er det veldig vanskelig å få tak i deler til en gammel Opel Blitz i Norge. Det som finnes her til lands er helt tilfeldig, så da må man til Tyskland.

Vansjø Maskinlag
Arild Kubberød har ingen andre planer for sin strøkne Opel Blitz enn å bruke den på koseturer rundt i distriktet.

– Det har blitt noen turer denne sommeren, men når vinteren kommer vil bilen stå trygt og tørt i garasjen fram til neste sommersesong.
Rygge-mannen har heller ingen store planer om nye restaureringsprosjekter utover engasjementet i Vansjø Maskinlag. En forening som er en del av organisasjonen Gammeltraktorens Venner.

– Jeg har kommet over en Trygg stasjonærmotor på åtte-ni hestekrefter. Denne skal vi i foreningen sette i stand slik at den kan dra et gammelt treskeverk.
Hver onsdag har Vansjø Maskinlag klubbkvelder i klubbhuset like ved Oksenøya i Råde. Et hus de fikk overdratt fra Råde kommune for en symbolsk krone.

– Her er vi 10-12 ivrige medlemmer som møtes og har det trivelig sammen i utrolig flotte omgivelser ved Vansjø. Her deler vi felles interesser om å ta vare på vår gamle kultur.

Del
Foregående artikkelArild Svenson: Lokalpolitikk og vedhogst
Neste artikelKjell Nordby; Cupfinalen var høydepunktet
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS