Opel Atra, den nye generasjonen er basert på en helt ny lettvektsarkitektur og lastet med teknologi som tidligere bare har vært tilgjengelig i større og dyrere biler.

– Tre verdier har vært avgjørende i utviklingen av nye Astra: Effektivitet, innovasjon og dynamiske ytelser. Nye Astra er opp til 200 kilo lettere enn forgjengeren og selv om den er mindre utvendig, har innvendig plass og komfort blitt betydelig bedre. Astra har fått Opels nyeste og mest effektive motorer og er lastet med teknologi som vil sikre komfort og sikkerhet for både fører og passasjerer.

Dette inkluderer din personlige serviceassistent gjennom Opel OnStar, ultramoderne telefonintegrasjon og revolusjonerende IntelliLux LED-matrix-lys.

Mer informasjon hos Høiden AutoSenter

Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra mellom 120 og 200 kilo lettere sammenlignet med dagens modell.

Dette er mulig takket være en helt ny arkitektur, og ikke minst en prosess der hver eneste komponent har blitt utviklet med fokus på kompakt design og bruk av lettvektsmaterialer.

Resultatet av denne slankeprosessen er mer kjøreglede og komfort. Styreresponsen er forbedret, noe som ikke minst merkes gjennom svingene og gjør Astra mer morsom å kjøre enn noen gang.

Under panseret på nye Opel Astra har kun de nyeste medlemmene av Opels motorfamilie fått slippe til. Ytelsene ligger mellom 95 og 200 hestekrefter levert med god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå – noe som har karakterisert de nye motorene fra Opel.

Nye 1.6 CDTI får en rekke ytelser fra 95 hestekrefter og oppover, mens innstegsnivået med bensin er den nye tresylindrede 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo med 105 hestekrefter.

Høydepunktet for nye Astra er nok likevel den splitter nye 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 145 hestekrefter. Denne firesylindrede turbobensinmotoren i aluminium byr på rask gassrespons og høye ytelser uten at det går ut over bensinforbruket. Den nye motoren leverer et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter svært tidlig. Takket være bruken av aluminium, er også den nye 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo-motoren 10 kilo lettere enn dagens 1,4-liters turbo.

Nye Opel Astra henter klare linjer fra Monza-konseptet. Dermed er utseendet for den nye kompaktbilen mer preget av atletiske trekk enn rene muskler. Opel-blitsen i grillen og «blade-designen» som strekker seg bakover langs sidene, etterlater ingen tvil om at Astra er en del av Opel-familien.

Frontlyktene smelter sammen med grillen til et felles grafisk uttrykk. Sammen med den svært karakteristiske C-stolpen med det «flytendende» taket, har nye Astra en egenartet design.

Nye Opel Astra er 4.37 meter lang, nesten fem centimeter kortere enn dagens modell. Den er også med sin høyde på 1.46 meter, 2.6 centimeter lavere. Til sammen sørger dette for å gi betydelig lavere luftmotstand, der Astra får en koeffisient under 0,30.

Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, er plassen innvendig økt betydelig. Takket være nye seter, kan baksetepassasjerene nyte godt av 35 millimeter mer beinplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt, noe som gir mer plassfølelse og økt komfort.

Med nye Opel Astra, gjøres ny teknologi tilgjengelig for folk flest.

Et av eksemplene er innføringen av Opel OnStar, en tjeneste som leverer en lang rekke tjenester innenfor både komfort og sikkerhet. Med Opel OnStar har du alltid din personlige servicemedarbeider tilgjengelig, bare gjennom å trykke på en knapp.

Fører og passasjerer kan ta kontakt med OnStar 24 timer i døgnet 365 dager i året, i tillegg vil også nødetater bli varslet automatisk dersom din Opel er innblandet i en ulykke, og ikke selv tar kontakt med OnStar. I tillegg tilbyr systemet trådløst nett med 4G, der inntil syv enheter kan være tilkoblet samtidig. Opel OnStar rulles ut i Europa senere i år, og kommer etter planen til Norge i 2016.

I tillegg får Astra en helt ny generasjon infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via den store fargeskjermen.

Android Auto er bygget rundt tjenester som Google Maps og Google Now i tillegg til et stadig voksende utvalg som WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify og ulike podcastspillere.

Helt nye Opel Astra blir den første bilen i kompaktklassen med LED matrix-lys.

Etter at Opel gjorde adaptive bi-xenon-lys tilgjengelige på de fleste av sine modeller, blant dem dagens Astra, har ingeniørene hos Opels utviklingssenter i Rüsselsheim jobbet videre med neste generasjon lysteknologi.

Etter mange år med arbeid, er nå Opels patenterte LED-matrix IntelliLux klar for produksjon. Tidligere har denne type teknologi vært forbeholdt luksusbiler. Når den nå finner veien til helt nye Opel Astra, sørger den for et blendingsfritt lys som med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys.

Med 16 LED-enheter – åtte på hver side – vil LED matrix-lyset automatisk tilpasse lengden og distribusjonen av lyset i alle trafikksituasjoner. Ved hjelp av Opel Eye frontkamera, vil det oppdage andre biler og sørge for at de ulike LED-enhetene tennes og slukkes for å unngå å blende medtrafikanter.

I tillegg til Opel OnStar og IntelliLux LED®, kan Astra-eiere se fremt til en rekke innovasjoner når det kommer til sikkerhet, førerassistanse og komfort.

I tillegg til utstyr vi kjenner fra andre Opel-modeller som skiltlesing, filskiftvarsling og blindsonevarsling, får nye Astra også filholderassistent, autobrems og en svært avansert parkeringsassistent som parkerer bilen din kun ved å trykke på en knapp.

Del
Foregående artikkelKunstløp: Glitter og blåmerker
Neste artikelMini Clubman; – En artig krabat
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS