Da Mazda CX-5 ble lansert i 2012 ble modellen en salgssuksess med en gang for den Hiroshimabaserte bilprodusenten. Den var fra start av bedre utrustet enn de fleste konkurrentene med blant annet utmerket firehjulsdrift, høy sikkerhet, god innvendig plass og BOSE lydanlegg. En kvalitetsbil på et svært høyt nivå og med et design som tiltalte de fleste.

Etter å ha gjennomgått en mindre facelift i 2015, presenterte Mazda en nesten helt ny CX-5 som eksteriørmessig skiller seg fra forgjengeren først og fremst gjennom en ny front hentet fra CX-3, samt de smale LED-lysene med ny LED-signatur. Det adaptive lyset har nå 12 individuelle soner i stedet for 4 soner på den tidligere modellen.

Bak er det framfor alt de nye baklysene som avslører en ny bil. En videreutvikling av Mazdas program «KODO-Soul of Motion», som skal gi bilen en mer elegant og sportslig utseende.

Interiørmessig har det skjedd store forandringer. Et helt nydesignet instrumentpanel og nye instrumenter. Alt gjort med den største presisjon og med en kvalitet som kan konkurrere med de beste premiumbilene. Det er et svært pent og gjennomarbeidet miljø hvor alt er lett å finne og også lett å betjene. Man finner umiddelbart det man er på jakt etter.

Infontainmentsystemet er blitt flyttet opp på instrumentpanelet, og er betydelig lettere å lese nå. Dessuten har topp-modellen Optimum et helt nytt head-up display som projiserer direkte på ruten istedenfor på en plastskive.

At det er brukt store summer for å høyne kvalitetsfølelsen og designet er ikke vanskelig å se eller føle på. Forsetene er riktig komfortable, men et aldri så lite minus er savnet av å kunne gjort sitteputene noe lengre, framfor alt for personer som ypper seg med en høyde på pluss 190 centimeter. Det lærkledde rattet var nydelig å holde i, og kontrollknappene for informasjon, lydsystem, telefon og fartsholder lette å komme til og fremfor alt bruke. Baksetet er også bekvemt for to velvoksne personer hva angår benplass, og i Optimum får du også oppvarmede bakseter.

Bagasjeromsluken kan du nå åpne med en el-knapp, og ikke manuelt som tidligere. Volumet er på 506 liter, kanskje ikke den største i klassen, men fungerer alt i alt bra for de fleste.

I nye CX-5 har lydisolering framfor alt blitt betydelig bedre, både når det gjelder støy fra motor og hjul, samt vindstøy. Dette har skjedd blant annet gjennom laminerte sideruter og tykkere isolering i hjulbuene. Selv om heller ikke forgjengeren akkurat var støyende, så er nye CX-5 blant det beste man kan oppleve i bilverdenen. Veigrepet er meget bra, med et vel avveid fjæringssystem og presis styring. Det er en stor forskjell på hvordan nye CX-5 angriper hull og ujevnheter i veibanen i forhold til den tidligere modellen.

Nye CX-5 kommer i prinsipp med samme motorer og girkasser, og framfor alt firehjulsdrift som hos forgjengeren. Fine motorer som gir deg godt med krefter. Nyheten er den 2,5 liters bensinmotoren som kommer med enten 165 hk eller 194 hk, og som har en sylinderaktivering som innebærer at to sylindre koples ut for å redusere forbruket ved jevn kjøring. Dette gjelder toppmodellen Optimum med bensinmotoren på 195 hk.

Toppmodellen Optimum kommer bare som firehjulsdrevet bil og med de største motorene. De fleste velger bensinutgaven på 194 hk og et blandet forbruk på 0,71 liter pr. mil og en toppfart på 195 km/t, eller dieselmotoren er på 150 hk med et blandet forbruk på 0,58 liter pr mil.

Konklusjonen er at nye Mazda CX-5 har bedret seg betraktelig, selv om den gamle modellen også holdt et høyt nivå. Med andre ord burde produsent og forhandlere av «japsen» se lyst på den nærmeste fremtid.

Den rimeligste utgaven, Mazda CX Core med en 2.0 lites bensinmotor på 165 hk starter på 366.500,- levert Moss. De fleste velger likevel en 4-hjulsdrevet automat spekket med utstyr (Optimum) hvor prisen starter på ca. 450.000,- Bensin- og dieselutgaven er foreløpig rimelig likestilte hva salg angår.

Del
Foregående artikkelJan Jansen; Femti år med 2 CV
Neste artikelErik Solbakken; Målet er VM-medalje
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS