VW–konsernet har gjennom sin nye e-Golf tatt et skikkelig tak i det norske el-markedet. Og vår region er slett ikke noe unntak i så måte. Salgsleder for Volkswagen hos Nordlie Auto, Freddy Karlsen, kan fortelle at de allerede har solgt 103 e-Golfer, noe som gjør modellen til en ubestridt ener i vårt marked.

Forgjengeren hadde en teoretisk rekkevidde på 190 kilometer, men da flere av konkurrentene, som BMW i3, Nissan Leaf og Hyundai Ioniq hadde plusset på med 10 mil, og sågar Renault Zoe og Opel Ampera -e med henholdsvis 20- og 30 mil, var det på tide å gjøre noe. Det har altså VW gjort. De har økt batterikapasiteten fra 24,2 kWh til 35,8 kWh, og dermed har de fått en modell med oppgitt rekkevidde på 300 kilometer, som under normale værforhold med sommertemperaturer og normal kjøring mest sannsynlig vil ligge på omkring 250 kilometer. Et behov de fleste som ikke skal ut på langturer vil greie seg godt med.

Sammenlignet med den tidligere modellen er det først og fremst batteripakken som er økt betraktelig, men det finnes også et nytt assistansesystem som gir deg tips om å slippe gasspedalen for å senke forbruket. Du kan også bruke bremsene til å komme lenger. Rekuperasjon gjør nemlig at du øker bilens rekkevidde hver gang du bremser fordi bremseenergien gjenvinnes.

Uansett hvilken kjøreprofil du velger, gjenvinner du alltid energi når du bremser.

Du kan velge mellom 3 kjøreprofiler, normal, ECO og ECO+. Ved å benytte seg av ECO eller ECO+ vil rekkevidden øke. Dette gjøres ved et enkelt tastetrykk. Men benytter du deg av de to sistnevnte profiler vil akselerasjon og topphastighet reduseres.

Bilen opplevdes meget bra å kjøre. Her er det ingen tung motor foran, noe som igjen gir bedre kjøreegenskaper. Det er ingen ting som skulle tyde på at bilen faktisk veier flere hundre kilo med enn en tilsvarende bensinvariant.

Akselerasjonen på el-biler føles som vanlig kjapp. Nye e-Golf har økt sin kapasitet fra 115 hk til 136 hk. 0-100 km/t går på 9,6 sekunder, 0,9 sekunder raskere enn forgjengeren. I tillegg har toppfarten økt med 10 km/t, fra 140 til 150 km/t.

Som el-bil opplevdes e-Golf svært stillegående. Det vi hører er noe hjulstøy, på lik linje med de andre el-bilene, men absolutt ikke til sjenanse. Plassen er som i en vanlig Golf, det samme er bagasjeromsvolumet.

I tillegg er den digitale instrumenteringen helt ny. Blant annet med mulighet for et 12,3 tommers instrumentpanel som vi finner i Tiguan og Passat og flere Audi-modeller. Nye setetrekk er på plass, og LED-lykter er nå standard. Discover Pro-navigasjonen har en 9,2 tommers touchskjerm, hvor man ved hjelp av håndbevegelser kan justere volum, samt stemmestyring.

e-Golf er utstyrt med en rekke assistentsystemer. Front Assist avstandskontrollsystem inkludert City-nødbremsfunksjon med fotgjenger-registrering, køassistent, ACC automatisk avstandsregulering, blindsonevarsler inkluder kjørefeltassistent og Emergency Assist, et system som delvis overtar kontroll over bilen dersom føreren f.eks. får et illebefinnende. Køassistent, blindsonevarsler og Emergency Assist leveres kun som en del av sikkerhetspakken.

Du velger selv hvor og hvordan du vil fylle ny energi på din e-Golf. Du kan lade med vanlig stikkontakt, vegglader og på offentlig ladestasjon. Med ladekabel for vanlig stikkontakt er ladetiden for komplett ladning på 17 timer. Men har du en vegglader med 32A veggboks og 3-fas reduseres ladetiden til 5 timer og 20 minuetter. Med andre ord oppnår du 300 prosent høyere effekt.

Vår konklusjon er at e-Golf på mange måter har blitt en «frontfigur» i en klasse som etter all sannsynlighet vil ha den største veksten fremover

Del
Foregående artikkelPlymouth 1937 på Kambo igjen etter 80 år
Neste artikelPorsche 911 RSR 1973; Banebil på gateplan
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS