Audi Q5: Du har antagelig ikke unngått å se reklamestuntene til Audi under nylig avsluttede ski-VM i Lahti. Der har Audi profilert den nye 2. generasjon Q5.

Audi Q5 er blitt fornyet både utvendig og innvendig. Ikke den helt store revolusjonen, men nå har den fått et enda mer sportslig utseende med skarpere linjer og ny front med en mer markant grill, noe som gjør at den ligner mer på storebroren Q7. Den er blitt 4 cm lengre, 1 cm høyere og like bred som forgjengeren, og bilen virker lavere og bredere enn den forrige.

Moss Nordlie Auto AudiTeknologisk er det en del nyvinninger. Velger du modellen med luftfjæringer har du mange innstillingsmuligheter her; Lift/offroad for den siste, bratte kneika opp til hytta, Dynamic passer utmerket på motorveien eller Comfort/Auto til den vanlige småkjøringen. Med andre ord finnes det innstillinger for alle typer fremkommelighet.

Førermiljøet
Førermiljøet er trivelig, som det alltid er i en Audi. Det er høy kvalitet på materialene. En nydelig kombinasjon av aluminium og alcantara-skinn. Setene er justerbare i alle mulige vinkler og du sitter godt i setene, som har god støtte. Midtkonsollen er også ny, med et moderne preg. Borte er den mekaniske girspaken. Den er erstattet med en fly-by-wire girspak som Audi første gang introduserte på A8-modellen. Bilen kan blant annet leveres med Audis Virtual Cockpit, som er en 12,3 tommers skjerm. Dette erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til å velge mellom to forskjellige moduser. MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de andre infotainment-løsningene.

Toppmodellen har også en berøringsløsning som minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner. Naturligvis er moderne førerassistent-systemer på plass. Ved hjelp av samspillet mellom disse har man tatt et nytt sted på veien mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og Parking. Audi har nå fått på plass Apple Car Play også, noe som gjør at mobiltelefonen kan styres gjennom infotainmentsystemet. Du får også Q5 med adaptiv cruisekontroll med køassistent. Dette systemet kan ta over noe av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane er et annet sikkerhetssystem som hjelper deg med å holde bilen i rett kjørefelt også.

Innvendig byr den nye Q5 også mer plass enn forgjengeren. Baksetene er delt i tre deler, og det er også mulig å få bilen levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse, varierer volumet i bagasjerommet fra 550 til 610 liter, det er 10 liter mer enn den forrige generasjonen. Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Firehjulssystemet
Audi Q5 kommer nå med enda en ny variant av quattro-systemet, som denne gang har fått navnet Ultra. Dette betyr at bilen i praksis er forhjulsdrevet, men ved behov slår firehjulssystemet inn.

Motor
Q5 kommer i første omgang med to motoralternativer. I dag kan du bestille 2,0 TDI-motorene på 190 hestekrefter eller en 2,0 TFSI bensinmotor som yter 252 hestekrefter. Det er snakk om at det på et senere tidspunkt vil bli lansert en 3,0 TDI-motor som yter hele 286 hestekrefter og 620 Nm.

Audi Q5 koster fra kr 610.100,-.

Del
Foregående artikkelTil topps med mattebok
Neste artikelVil ta OL-medalje sammen med kjæresten
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS