Nissan Quashqai kom som et skudd inn i det norske markedet i 2007, og ble med ett en salgssuksess. Nesten 30.000 Quashqai er solgt i Norge i det voksende crossover-segmentet, og modellen har på en imponerende måte beholdt de fleste av sine kunder i tillegg til at de erobrer nye. Modellen har ikke bare vært en suksess her til lands, Quashqai har vært en monumental suksess, og kanskje med rette sier Nissan at de har «oppfunnet» bilklassen som har hatt denne enorme veksten.

Nå er en ny generasjon av suksessmodellen ankommet, og mye tyder på at modellen fortsatt vil være med der fremme i kampen om kundene i dette segmentet.

Med sin høye bakkeklarering og høye sitteposisjon «treffer» de mange mennesker. Det er noe trygt og hjemmekoselig over bilen. En modell som vi tenker det er lett å bli glad i. Ifjor ble det solgt 253.444 biler på verdensbasis. Det betyr en markedsandel på 10,3 prosent, og det er også dobbelt så mange som ble solgt i introduksjonsåret 2007. Totalt er det solgt 2,3 millioner av modellen i Europa siden lanseringen i 2007.

Den siste oppgraderingen handler om en ny front, nytt ratt samt justeringer av interiøret og bakparten. Fronten har fått en nydesignet grill og nytt panser, samt et nytt slankt hovedlysdesign. I tillegg er det et stort utvalg av stylingoppgraderinger. Dette har utvilsomt gjort bilen enda penere å se på.

Innvendig har Quasqai «arvet» rattet etter «lillebror» Micra. Det D-formede rattet gjør inn- og utstigning enklere. I vår test-utgave, Quashqai Tekna + ble vi imponert over setene, monoform-seter i nappa-skinn med 3D-søm, som henspeiler tankene til biler med langt høyere verdi. Her er også panorama-glasstaket standard.

Støynivået i kupéen har også blitt redusert, og et lydanlegg fra BOSE gir deg en god opplevelse av lyd om du sitter foran eller bak. Dette sørger 8 høyttalere for.

Nissans bagasjeromssystem gir deg mange muligheter. I utgangspunktet er det på 430 liter, og holder dermed et godt nivå i klassen. Med nedfellbare seterygger har du 860 liter til disposisjon. Du har i tillegg et lastesystem med justerbare hyller og bagasjeromsavdelere som gir deg ytterligere muligheter. Et stort hanskerom og en telefonholder med USB/12V strømuttak samt en dobbel koppeholder er også greit å ta med seg.

Nissan Intelligent Mobility gir deg bedre selvtillit og økt kontroll. Parkeringsassistenten tar over styringen ved parallell-parkering og lukeparkering, samt varsel om kryssende trafikk bak. I tillegg finner vi filskiftevarsling og intelligent nødbremsing som reduserer hastigheten dersom det er fotgjengere i veien. Quasqai er også utstyrt med adaptivt frontlyssystem som blant annet styrer lysfordelingen for å bedre sikten. Hovedlysene vil lyse i retningen du velger. Tar vi også med trafikkskiltgjenkjenning og blindsonevarsling samt radarteknologi som overvåker aktiviteten rundt bilen, er man godt forspent på dette området.

Bilen opplevdes svært behagelig å kjøre. Bedre støtdemping, bedre fjæring og bedre krengningsstabilitet betyr redusert karosseribevegelse på ujevnt underlag.

Vår utgave hadde en dieselemotor med 130 hk og en Xtronic girkasse. Xtronic er fremdeles trinnløs, men den skal ved hjelp av elektronikk fungere som en tradisjonell automatgirkasse, noe den også gjør. Den «lille haken» er at du ikke kan kombinere 4×4 og automatkasse. Eneste Quasqai som har 4×4 er en dieselutgave med 130 hk og 6 trinns manuell girkasse.

Du kan velge mellom to dieselvarianter og to bensinvarianter. Den «gjerrigste» i så måte er dieselutgaven på 110 hk hvor blandet forbruk er oppgitt til 0,38 liter pr. mil. Her er det kun Golf som greier å holde følge.

Du kan velge mellom 5 utstyrsvarianter, Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+.

Den rimeligste utgaven er en Visia 110 hk. Diesel 2WD med mauell girkasse. Prisen her er 274.900,-. Skulle du velge automat 2 WD og 130 hk diesel, starter prisen på 323.900,- Topputgaven Tekna+ koster 409.900,-. Er du derimot på jakt etter 4×4 ligger den rimeligste utgaven på 342.900, mens den dyreste koster 428.900, men her har du aktså ikke tilgang til automat.

FAKTA
Nissan Quashqai dci 130 Xtronic
Lengde: 439,4 cm
Bredde: 180,6 cm
Høyde: 159 cm
Vekt: 1461 kg
Effekt: 130 hk
Dreiemoment: 320 NM ved 1750 o/min
0-100 km/t: 11,1 sek
Topphastighet: 183 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,47 l/mil
CO2: 122 g/km

Del
Foregående artikkelVW Passat GTE en grønn familiebil
Neste artikelDisse elevene skal drive popup-butikk
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS