Det er en god del voksne mennesker som bruker fritiden sin på å bygge modellfly. Men svært få i Norge har tatt hobbyen til samme nivå som Nils Gran. Der er detaljene på hver enkelt modell superviktig. Læreren kan derfor bruke hundrevis av timer på en modell.

Gjennom et langt liv har Nils Gran bygget et uttall med flymodeller. Etter hvert har han blitt stadig mer opptatt av at alt på flyet skal være 100 prosent som på originalen. Det betyr et ekstremt jag etter detaljene. Læreren på Bytårnet forteller at han derfor ikke bygger de aller minste modellene.
Nils Gran Moss– Jeg holder meg til skalaen 1:48. Flyene utstyres med ledninger, alle mulige detaljer i cockpiten som setebelter, instrumentbord og mye annet. Dette er pirkearbeid som det selvsagt tar lang tid å gjøre, sier han.
Fire og et halvt år
Mossingen forteller at tiden som brukes på et fly kan variere enormt. – På noen fly er det mulig å være effektiv, mens det på andre modeller må ta sin tid. Mye handler om hvor mange deler flyet består av og hvor mange deler jeg må lage selv. Det kan handle om mange hundre deler og detaljer som må lages og tilpasses. Når en skal lage deler så blir det å lete etter materialer som er egnet. Kanskje har en noe liggende som kan tilpasses. Uansett er det mye jobb å lage deler selv. Jeg har brukt fra 35 til flere hundre timer på en modell. Et fly holdt jeg på med i 4 ½ år. Det ble til gjengjeld såpass bra at det er utstilt hos Amundsens Hobby i Oslo.
Nils Gran MossForening på Kjeller
Nils Gran har en kompis i Mosseregionen som er på samme detaljnivå som ham selv. Ellers må han ut av distriktet for å finne likesinnede. Gran er medlem av IPMS (International Plastic Modellers Society) som har sin nærmeste avdeling på Kjeller.
– Her er det møter i lokalene til Kjeller Flyhistoriske Forening, og vi samles første tirsdag hver måned.
Smittet av faren
Mange barn blir ofte fanget av foreldrenes interesser. Sånn var det også med både Nils Gran og broren.
– Faren vår var svært interessert i fly og jobbet en del i flyvåpnet. Han drev med modellfly og det syntes både broren min og jeg var spennende. Så hobbyen begynte da vi var i 7-8-års alderen. Ellers så har vi jo flere flyvere et stykke ut i familien. Trygve Gran, som var den første som fløy over Nordsjøen er en fjern slektning. I tillegg hadde faren min en fetter, Martin Gran, som var pilot på spitfire under 2. verdenskrig: Han skjøt ned 16 2/3 fiender.
Den kalde krigen
Nils Gran har ikke tatt vare på så veldig mange av flymodellene han har laget. Han har 10-12 fly han mener er verdt å vise fram. Hobbyen har i perioder omhandlet forskjellige deler av flyhistorien. Nå er det den kalde krigen og utover som har fullt fokus.
– Akkurat nå holder jeg på å gjøre ferdig en Hawk T1, som er et britisk treningsfly. Et fly som har vært en utfordring blant annet fordi det skal lakkeres i et spesielt mønster. Bare lakkeringsjobben har vel tatt cirka 50 timer. Etter dette regner jeg med å begynne på en F100 fra Vietnamkrigen.
Tekst Tore Kubberød
Foto Jørn Mortensen
Del
Foregående artikkelSkal få byjubileet til å rocke
Neste artikelmoss StandUp: VOLDsom vekst på moroa
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS