I 2014 startet de to mossingene Ole Anders Groth Rindalsholt og Jens Christian Fjeldhaug Nerdeportalen.no. Nå lever de to av å selge blant annet brettspill, kortspill, cosplayprodukte og klær med popkultur-motiver. – Vi er to nerder, men vil bidra til å gjøre nerdebegrepet til noe positivt, sier Ole Anders Groth Rindalsholt.

Han understreker at veldig mange er nerdete på et områder.
– Nerd har blitt et negativt begrep som sier at noen  er annerledes. Men vi jobber for å gjøre begrepet positivt. Det er ikke feil å ikke være A4, man skal ikke bli snakket negativt om selv om man har en interesse som er litt sær og annerledes. Spisskompetanse og kunnskap på et område kan være nyttig, mener den daglige lederen for Nerdeportalen.no.

– Det er dessuten mange som oppfatter seg selv som vanlige som egentlig er nerder. Folk som er skikkelig fotballidioter, som drar til England kanskje flere ganger i året, er også nerder, smiler han.

Heltidsjobb
Nerdeportalen.no har kontor og lager på Balaklava på Jeløya. Salget foregår via nettsiden eller med oppsøkende virksomhet.

– Vi er veldig mye ute på cosplays, messer og andre arrangementer.

Det er her vi har det største salget. Vi selger også noe via nettsiden, men det salget kunne gjerne vært større. Markedet er stort, utfordringen er å komme ut til dem og vise at vi finnes.

Likevel er utviklingen positiv for Nerdeportalen.no. Så positiv at begge eierne kan jobbe fulltid med selskapet og leve av det.

– Det går framover på tross av utfordringene. Pågangen fra kunder øker sakte men sikkert, og mye av framgangen skyldes at vi er mye ute og reiser. Uten den oppsøkende virksomheten hadde det vært verre.

Mange gode brettspill
En veldig stor andel av varene Nerdeportalen.no selger er brettspill. Groth Rindalsholt tilbakeviser at brettspillet har tapt kampen mot den digitale verden.

– Brettspill er slett ikke ut. Det er fortsatt mye som skjer analogt. Hvert år lages det på verdensbasis tusenvis av nye spill og brettspill er et veldig stort marked. Det er kanskje ikke like mange som spiller brettspill i Norge, men vi håper å spre gleden og interessen. For det er veldig mange gode spill som engasjerer, og i de aller fleste spill ligger det et element av strategi. Spill er også sosialt, og noen av spillene passer for opptil ti deltakere, sier mossingen og nevner et par eksempler på spill som er populære.

– Cluedo finnes i massevis av varianter, som for eksempel Harry Potter Cluedo. Et annet spill som er ganske artig er Codenames, et ord-assosiasjonsspill med to lag og en rullerende lagleder. Spillet passer for to til åtte personer og er et fint familiespill.

Cosplay-kunder
Cosplay-tilhengere er også en stor kundegruppe for Nerdeportalen. På et cosplay møtes ungdom eller unge voksne som kler seg ut med kostymer og annet utstyr for å være en bestemt rollefigur. Veldig ofte er rollefigurene hentet fra japansk popkultur.

– Det er en del butikker og nettsteder som selger slike kostymer, men en hardcore cosplayer skal lage kostymet og utstyret sitt selv. Vi selger en del av det de trenger for å lage utstyret. Et av hovedproduktene er worbla, som vi har agenturet på i Norge. Det har stadig flere cosplayere fått øynene opp for.

Nerd i voksen alder
Ole Anders Groth Rindalsholt innrømmer at  både han og kompanjongen Jens Christian Fjeldhaug er nerder.

– Vi er begge over 30 år, og for min del ble jeg ikke nerd før jeg ble voksen. Jeg hadde en stor interesse for data, koding og spill, men etter at jeg traff Jens Christian så ble horisonten utvidet. Han har bestandig hatt en enorm interesse for film og TV-serier og nå er jeg også bitt av den basillen.

– Men jeg synes det er greit å være nerd, for det er ikke noe negativt å være litt annerledes og ha interesser som bryter med A4-mønsteret. Et av målene våre er å gjøre nerdebegrepet positivt. Derfor har Nerdeportalen.no mottoet «Det bor en nerd i oss alle», smiler mossingen.

Tore Kubberød (tekst)

Jørn Mortensen (foto)

Del
Foregående artikkelErnø Auto: Ellevill start i nye lokaler
Neste artikelOliver (14) har proffdrømmer
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS