Martin Belgen Isaksen fra Moss gjør stor suksess med egen YouTube-kanal. Multiguru, som han er kjent som, har over 35000 abonnenter på sine sendinger. Nå tar han suksessen et skritt videre. Mossingen blir nemlig programleder for en ny satsing av TV Norge og Dplay. 

19-åringen startet med egne sendinger på YouTube allerede mens han gikk på ungdomsskolen.

– Jeg så en del på YouTube selv, men hovedsakelig på engelskspråklige sendinger. Etter å ha søkt litt fant jeg ut at det var svært få norskspråklige kanaler. Det ville jeg gjøre noe med, sier Martin Belgen Isaksen.

Startet med spill
Da han startet opp så var det spill som var hovedinnholdet. – Da lagde jeg sendinger omtrent hver eneste dag. Etter hvert som jeg begynte på folkehøgskole så ble det mindre tid igjen, og den siste tiden har det blitt sendinger to til tre ganger i uka.

Han forteller at sendingene hans er en blanding av tull og tøys samt litt alvor. 

– Jeg har hatt mye fokus på tegning, og blant annet tegnet på oppfordring fra seerne. I tillegg har det vært mye humor, og en del kommentarer til ting som har skjedd i samfunnet uten at jeg har blitt politisk. 

Mange unge seere
Mossingen har tydeligvis truffet veldig godt med sitt innhold. Nå har han imponerende 35.500 abonnenter. Multiguru, som han er kjent som, vet at veldig mange av seerne hans er unge.

– På statistikker som kan hentes ut hos YouTube kommer det fram at den største gruppen er i alderen 12-18 år. Jeg har møtt mange av dem på You Tube-events. De som er aller mest populære på YouTube opplever nok popstjenestatus, og jeg har nok merket at mange synes det er stas å treffe en de har fulgt i lengre tid på YouYube.

Med så mange seere i ung alder er
19-åringen innforstått med at han har en stor påvirkningsgrad. – Jeg har tenkt over hvor mye makt vi som er influencere har, og det ligger i bunnen når jeg lager sendinger. Men det innholdet mine sendinger har er så uskyldig at det ikke skader noen.

Kan ikke leve av det
Martin Belgen Isaksen forteller at han ikke tjener så mye på YouTube-suksessen at han kan leve av det. 

– Det er to muligheter for å tjene på sendingene. Det ene er annonser som YouTube selger inn til sendingene og som vi får litt provisjon for. Det andre er rene sponsoroppdrag og betalte promoteringer. Jeg har ikke så veldig mye av det akkurat nå, men som for en frilanser så går dette i bølger. 

Blir programleder
De siste årene har mossingen parallelt med YouTube-satsingen også fått seg en utdannelse innen media og kommunikasjon. Etter et år på Danvik Folkehøgskole ved Drammen er han nå ute i ett års praksis hos Hummelfilm AS i Oslo. Men det er suksessen på YouTube som nå har tatt karrieren hans et steg videre. Sammen med andre «youtubere» blir Martin Belgen Isaksen nå programleder for en ny satsing i regi av Dplay og TVNorge. 

– 20. august starter det opp «etter skoletid-sendinger» på Dplay på YouTube-kanalen til TV Norge samt på kanalens facebookside. Programmene blir en blanding av humor, lisstil, film, spill og hendelser i samfunnet. Vi får gjester i studio og det blir en fin mix av moro og mer seriøse ting, forteller Martin Belgen Isaksen, som på grunn av jobben også har valgt å flytte til Oslo. 

Drømmer om å regissere
Om det er programleder som blir det han satser på i fremtiden vet han ikke.  – Gjennom året på Danvik Folkehøgskole og praksisen i Hummelfilm så lærer jeg hva som skal til for  å produsere film. Det var interessen for å lage film som også førte meg til YouTube, og drømmen er at jeg en gang får regissert en skikkelig film.

Tore Kubberød (Tekst)
Jørn Mortensen (Foto)

Del
Foregående artikkelREDBIKE: Sykkelverksted i en container
Neste artikel«Spilldronningen» tok NM-sølv
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS