Har du hørt om motorflush? – Med de lange intervallene som er mellom hvert oljeskift på nye biler så er dette noe alle bør foreta, mener Espen Hangaard ved Espen og Eddies Bilverksted.

Espen Hangaard forteller at motorer på nyere biler soter igjen på grunn av de lange intervallene som er mellom oljeskiftene.

– Soten legger seg i tykke lag, og til slutt kan konsekvensene bli kostbare. Dessverre vil ingen av bilfabrikkene si dette, for de har bestemt at intervallene mellom oljeskiftene skal være så lange. Når bilene går kanskje 30.000 kilometer eller mer før det skiftes olje så blir det imidlertid så mye avfallsstoffer i oljen som kan tette og eller sette seg fast og påføre motoren store skader.

Dieselbiler verst
Han forteller at problemet er på både bensin- og dieselbiler.
– Men det er verst for dieselbilene. Dieselen er nå på grunn av miljøet tilført biostoffer som ikke er bra for bilen. I tillegg er det et problem spesielt i Norge at bilene altfor sjelden blir kjørt med høye hastigheter og høyt turtall. I for eksempel Tyskland er ikke problemet med soting det samme. Alle biler bør kjøres med skikkelig høyt turtall i ny og ne slik at en får blåst motoren skikkelig.

Kostbare skader
Hangaard har sett flere eksempler på disse skadene.
– Vi hadde nylig en bil innom som hadde gått 83.000 kilometer, noe som ikke er spesielt mye Oljeringene satt imidlertid fast på stempelet på grunn av koks, sot og partikler fra oljeavfallet. Vi måtte bytte stempelringene og regningen for bileieren ble på over 70.000 kroner.

– I sommer hadde vi også en Audi A5 her som hadde gått drøyt 60.000 kilometer. Bilen spiste olje fordi oljeringene satt fast. Hver 40. mil måtte eieren fylle på en liter olje. Her ble regningen over 90.000 kroner.

Bedre motoreffekt
Espen Hangaard forteller at flushing av motoren med jevne mellomrom vil forhindre så store skader.

– Dette er et sterkt middel som har i motoren som renser motoren innvendig, løser opp koksen som sitter på oljeringene, løser opp og renser der middelet kommer til og som også har god smøreevne. Når vi tapper ut oljen av bilen etter en flushing så ser vi hvor mye dritt som kommer ut.

– Jeg kan garantere at bileierne vil merke forskjellen før og etter motorflush. De får tilbake en bil som har fått tilbake maksimal effekt på motoren, drivstoffforbruket blir mindre og slitasjen på motordelene reduseres. Det er skikkelig morsomt å se reaksjonen til bileierne.

Sterkt middel
Er dette noe folk kan gjøre selv?
– Nei, for det er snakk om et svært sterkt middel som kan være farlig. Derfor fås det kun gjennom verksteder. Hva en motorflush koster varierer veldig fra bil til bil, og har sammenheng med hvor mye olje vi må bruke. Men et sted mellom 4000 og 5000 kroner kan bli prisen. Uansett er det en billig forsikring dersom man har planer om å ha bilen i mange år.

Del
Foregående artikkelSkal gi interiørtips til BBF Magasinets lesere
Neste artikelDyregård: Eplesuksessen utvides
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS