Med Renault Koleos har den franske bilprodusenten tatt steget inn i det etter hvert sterke SUV-segmentet. Koleos har blitt Kadjars storebror. Mye er nok hentet fra konsernkompisen Nissan X-Trail, og det lover godt når det gjelder fremkommelighet. Renault har imidlertid gjort noen forandringer med blant annet fjæringssystemet som viser at de satser enda mer på komfort enn det X-Trail gjør.

Koleos er mildt sagt en internasjonal bil. Franske Renault står for design, japanske Nissan for plattform og utvikling, mens bilen produseres i Samsungs fabrikk i koreanske Busan.

Utvendig oppleves bilen som tøff og sportslig. Krominnleggene som omkranser lyktene gir bilen et spesielt utseende, samtidig som den uttrykker bilens sterke personlighet. Lyssignaturen med LED Pure Vision-lyktene er detaljer som trekker folks oppmerksomhet. I tillegg gir de kraftige 19 ” felgene bilen et enda tøffere utseende.

Koleos har et moderne interiør med lekre detaljer og en stor skjerm sentralt plassert øverst på dashbordet. De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som viser både hastighet og turtall i tillegg til navigeringsinformasjon. Skinninteriør med lekre stikninger, interiørdetaljer i matt krom og forseggjorte dørpaneler forsterker det gode inntrykket du har fått. Håndtakene på begge sider av midtkonsollen og den høye kjørestillingen minner deg imidlertid på at du befinner deg i en SUV.

Lydanlegget er fra Bose, og det forteller om kvalitet. Det tilkoblede R-LINK 2-systemet med berøringsskjerm kan konfigureres etter ønske og brukes til å styre bilfunksjoner, navigasjonssystem, telefoni og førerassistentsystemer.

Det er god plass i kupéen, både foran og bak. God høyde og god plass til beina. Bagasjerommet er blant de aller største i segmentet, og rommer 530 liter. Med nedfelt baksete har du plass til 1677 liter. Og skulle det knipe har du plass til ytterligere 107 liter under gulv i bagasjerom. Med to enkle grep øker du bagasjevolumet til 1677 liter. Ved å trekke i to spaker føres setene fremover, og med et nytt trekk i spakene felles seteryggene ned, og et helt plant gulv er til din disposisjon.

Du finner deg raskt til rette som fører. Koleos har en rekke justeringsmuligheter av sete og ratt. Komfort og støydemping er meget god uansett hvor du kjører, og bilens karosseriform, blant annet med en bakkeklaring på 21 cm gjør sitt til at du også kan ta deg greit fram i lett kupert terreng.

Koleos er utstyrt med ALL Mode 4×4. Det vil si at den kan veksle mellom 4×2 modus, Auto-modus og Lock-modus. Elektronikken velger normalt mellom beste fordeling av krefter mellom akslene, men man kan også gripe inn og sende 50 prosent til bakhjulene for maksimalt grep, eller hundre prosent til forhjulene og man ønsker å kjøre mest mulig økonomisk.

Koleos kan du få med en manuell 6-trinns girkasse og en dieselmotor på 130 hk. Startprisen ligger da på 377.000 kroner, men ønsker du deg en høyere utstyrspakke, BOSE Edition, blir prisen 412.000 kroner.

Vår utgave var en 4WD Xtronic med en automatkasse og en dieselmotor på 175 hk. Startprisen her er 552.000 kroner. Da får du også med det aller meste av utstyr. Plusser du på med ytterligere 20 tusen får du skinninteriør, oppvarmet frontrute, varme i baksetet, elektrisk åpning av bakluke, parkeringsassistent og 19 ” alufelger.

FAKTA:
Lengde: 467 cm
Bredde: 184 cm
Høyde: 168 cm
Akselavstand: 270 cm
Vekt: 1822 kg
Bagasjerom: 530/1677 liter
Motor: 2.0 lier, 175 hk
Maks dreiemoment o/min: 380/2000
Forbruk blandet kjøring: 0,58 liter
CO2-utslipp: 153 g/km

 

 

 

Del
Foregående artikkelToyota Prius den grønne bilen
Neste artikelTobias (19) gleder seg til cupfinalen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS