Mini Clubman er utvilsomt et nisje-produkt. Nye Clubman har imidlertid blitt større enn sine forgjengere, og har løftet bilen fra småbilklassen og opp i kompaktklassen uten at den dermed har tapt den kjøregleden alle minifantaster hele tiden har lengtet etter.

Mini Clubman er kanskje Minis beste bil noensinne.

BMW, som eier Mini, har definert kundegruppen som ønsker Miniens stil, sportslighet og kompakte dimensjoner, men som i tillegg har behov for mer bakseteplass og et større bagasjerom. Med sin lengde på 4,25 meter og bredde på 1,8 meter fremstår Mini som nevnt som den største noensinne. Den er hele 29 cm lengre og 9 cm bredere enn forrige generasjon Clubman. Den har også, som første Mini, ikke mindre enn seks dører. Og bagasjerommet tar imponerende 360 liter. Imponerende fordi  tidligere modeller ikke har hatt mye å rutte med på dette området.  Selv om bilen er blitt adskillig større både i lengde og bredde, så har den nye designen likevel et klart Mini-preg, noe som produsenten tydeligvis også har vært opptatt av. Den spesielle bakluken, med to bakdører, har alltid vært Mini Clubman kjennetegn helt siden den første varebilen kom på markedet i 1969. I 2007 kom bilen med 5 dører, herav tre sidedører, to på passasjersiden og én på førersiden, mens vi nå på en måte har fått en komplett bil hva angår dører å gjøre.

Kontakt Stamsaas for mer informasjon

Den delte bakdøren er et element som gjør denne bilen så unik. Noe helt nytt i forhold til så å si alle andre biler, og i tillegg tøff, samtidig som den også er prektisk. «Easy Poener» funksjonen gjør at du kan åpne dørene med fjernkontrollen eller sveipe foten under den bakre støtfangeren uten å berøre bakdørene i det hele tatt.

En annen artig detalj ved eksteriøret er at det på toppen av takantenna er montert et lite rødt lys. Dette varsler at bilen er låst og at alarmfunksjonen er intakt.

Det er ikke bare det ytre som har fått en ny ham. De ytre målene har selvsagt sin innvirkning på kupéens størrelse. Nå er det god plass til fire voksne personer, både til ben og til hode. Altså en svært romslig bil selv med et Mini-navn. Dessuten kan du øke bagasjeromskapasiteten til 1250 liter ved å legge ned bakseteryggen, som har en 40:20:40-deling.

Likevel føler man seg hjemme som i en gammel Mini med en intim atmosfære. Det oppleves på en måte trangere ut enn det egentlig er.

Den runde instrumenteringen dominerer som den alltid har gjort hos Mini. Det betyr fortsatt en stor klokke i midten, men speedometeret har forsvunnet fra denne plassen ved overgang til den nye generasjonen. Her man nå blant annet tilgang til en stor navigasjons-skjerm. Speedometeret sitter fast til rattstammen, og naturligvis har Mini Clubman headup-display. Med Mini følger det en hel katalog  med tilvalgsmuligheter. Du kan så å si kle opp bilen etter eget ønske med blant annet mange ulike interiørdesign og farger.

Vår testbil hadde en bensinmotor på 1,5 liter og en effekt på 136 hk. Bilen var utstyrt med en seks-trinns manuell girkasse som oppførte seg eksemplarisk under kjøring. Men hadde vi fått valget ville vi nok gått for en automatkasse. Bilens kjøreegenskaper er udiskutabelt svært gode. Den ligger klistret til veien som en go-cart, og styringen er av det bedre som finnes på markedet, følsom, presis og med gode tilbakemeldinger fra veibanen. Motorstøyen var minimal, men vi merket noe mer hjulstøy.

Og for å ta en skikkelig farvel med Mini. Når du åpner døren vil du se en opplyst logo med Mini-emblemet på bakken.

Mini leveres med to bensinmotorer på henholdvis 136 hk og 192 hk, og to dieselvarianter på henholdsvis 150 hk og 190 hk.

Vår utgave var spekket med utstyr, og da øker også prisen betraktelig. Basisversjonen hadde altså en prislapp på 283.000 kroner, mens vår testbil kostet 440.000 kroner. Men du verden så artig vi hadde det.

Mini CooperClubman

Lengde: 425,3 cm
Bredde: 180 cm
Høyde: 144 cm
Vekt: Fra 1300 kg
Bagasjeromsvolum: 360/1250 l
Motor: R3 turbo, 12V
Slagvolum: 1499 ccm
Effekt 136 hk
Ved o/min: 4.100
Dreiemoment: 220-230 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek
Toppfart: 205 km/t
Co2-utslipp: 118 g/km
Nox: 13 mg/km
Pris fra: 282.800,-

Del
Foregående artikkelOpel Astra: Lettere, lekrere og lastet med teknologi
Neste artikelIshockey; Kråker på glattisen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS