Mercedes; Skal man være helt ærlig så fikk ikke GLC’s forgjenger GLK noe godt grep om det norske markedet. Merkets største premium-utfordrer, BMW X3 vant denne kampen klart. Men nå har Mercedes virkelig «gitt gass», og nye GLC fremstår som en meget sterkt utfordrer, kanskje er modellen den beste på markedet i dag.

Design og moderne luksus går hånd i hånd. Det høyreiste, inntrykksfulle frontpartiet og den tredimensjonalt utformede grillen gir eleganse over frontpartiet. Bilens utseende ellers gir deg raskt en følelse av muskuløse flater, uten at den virker prangende. Heller noe beskjeden i sin fremtreden.

Selv om bilen ved første øyekast ikke virker større enn sin forgjenger, har nye GLC vokst vesentlig. 12 cm i lengden gjør at man innvendig har fått langt bedre plassutnyttelse. Nå sitter godt voksne personer problemfritt både foran og bak, og bagasjerommet har økt sin kapasitet med 80 liter. Bakseteryggene kan legges ned i en 40-20-40 inndeling, og når alle delene er nedfelt er det 1550 liter som står til rådighet.

Interiøret i nye GLC oser av kvalitet. Her har utvilsomt den tyske storprodusenten økt standarden vesentlig i forhold til GLK. Du vil finne deg godt igjen fra C-klassen, men her kan du i tillegg få den eksklusivitet du til enhver tid måtte ønske deg.

GLC overbeviser med gjennomført høy kvalitet. Her kan du oppleve moderne luksus i form av materialer som for eksempel åpenporet tre, slipt aluminium eller perforert skinn.

Inn- og utstigning var bekymringsløs, selv for en person med en viss pondus. Sittekomforten var det heller ingen ting å utsette på. God støtte til lår, og god sideveis støtte. El. justerbare forseter var en selvfølgelighet. Vi likte imidlertid svært godt at man kunne styre alle bevegelser fra tydelige avmerkede stoldeler på dørveggen.

Dette gir deg en langt bedre oversikt når setene skal justeres. Mercedes er vel en av få produsenter som har plassert automatgirspaken på rattstammen. Litt uvant med en gang, men vi ble mer og mer glad i løsningen etter å ha kjørt litt.

Forhandler i Moss, Bertel O. Steen

Touchpad-systemet med multitouch-sensorer (avhengig av utstyret som tilleggsutstyr) trenger bare én eller to fingerbevegelser for å forstå hva du vil – en kort viskebevegelse eller fingerspredning. Det tyder til og med håndskriften din, både bokstaver og tall.

Navigasjon, telefon, lyd, video, internett –alt finner du i betjenings- og visnings-systemet COMAND Online som leveres som tilleggsutstyr. Informasjonen vises i farger på en sentralplassert høyoppløselig 8,4 tommers display.

Head-up display viser deg den viktigste informasjonen uten at du må ta blikket fra veien. Avhengig av utstyret vises for eksempel navigasjonsanvisninger, hastigheten og hastighetsbegrensninger. Et Burmester Surround-Soundsystem. En 9-kanals DSP-forsterker og en utgangseffekt på 590 watt fra 13 høyttalere gir deg optimal lyd.

I tillegg til standard-utstyret kjent fra resten av Mercedes-Benz-

porteføljen har GLC sidevindsassistent. Avhengig av retningen og intensiteten til sidevinden som treffer bilen, kan assistenten påvirke bremsemomentene på en intelligent måte slik at vindens virkning på bilen minimeres. I tillegg kan nevnes annen generasjons tretthetsvarsler og kollisjonsvarsling med nødbrems.

GLC har også justerbare dempere som standard. Kundene kan velge mellom luftfjæring eller ei. Kombinasjonen av disse to systemene har fått navnet Air Body Control, som kan settes opp manuelt, eller stilles inn til å fungere automatisk.

Dermed får du hele fem program å velge mellom når du er ute og kjører. Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Individual.

Bilen opplevdes som usedvanlig bra å manøvrere. Den korte svingradiusen er spesiell for Mercedes. Støynivået var behagelig lavt, og den 9-trinns automatkassen var bare en nytelse å oppleve.

Vår utgave, en GLC 220 d 4Matic, hadde en svært effektiv dieselmotor på 170 hk. Mer enn nok av krefter for det du måtte finne nødvendig på veien. Startprisen ligger på 594.900,- levert Moss, men du kan også velge mellom to andre motoralternativer. En 2.0 liters bensinmotor som yter 211 hk, og med en startpris på kr. 619.900,- eller en 2,5 liters dieselmotor med 204 hk og samme startpris, altså 619.900,-

En utgave godt spekket med utstyr koster drøye 700.000,- men da har du jammenen bil som gjør det meste for deg.

Del
Foregående artikkelBlogg; Populær matblogger fra Moss
Neste artikelÉn gang seiler, alltid seiler
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS