Mercedes-Benz E-klasse har alltid stått for komfort, kvalitet og klasse, og den nye versjonen er heller ikke noe unntak. Dette er den tiende bilen i rekken til E-klassen, og Mercedes har trådd skikkelig til med denne modellen.

Det som er lansert i første omgang er sedanutgaven med to tilgjengelige motoralternativer – E200 bensin og E220 diesel. Stasjonsvognutgaven kommer i løpet av høsten sammen med flere motoralternativer.

Den nye E-klassen overbeviser på alle områder. Den er spekket med funksjoner når det gjelder sikkerhet, og er langt foran alle andre når det gjelder selvkjørende funksjoner. E-klasse bygger på de gamle Mercedes-verdiene; stor, komfortabel, premium familiebil. Både eksteriøret og interiøret er satt til nye høyder. Bilen oser av luksus. Førermiljøet er preget av to gigantiske, høyoppløste skjermer, rattet er mykt og tykt, alt av tradisjonelle knapper og knotter er byttet ut med moderne berøringsflater. I tillegg kan det meste stemmestyres. Setene er noe av det beste som er mulig å sitte i.

Vi har testet mange bilmodeller som automatisk følger veimerkingen, men her har Mercedes-Benz tatt dette en del skritt videre. I 110 km/t kunne vi slippe rattet og la bilen kjøre på egen hånd. Ikke det at vi sluttet å holde på rattet, bilen gir deg påminnelse og anmodning om å ta i rattet. Hvis ikke du gjør det etter en stund, bremser den automatisk ned, før den til slutt stopper helt og nødblinken kommer på.

Det er imponerende over hvor langt nivået på slikt utstyr har kommet. Filskifting ordner bilen selv. Hold retningsviseren nede i minst to sekunder, og bilen skifter felt uten at du trenger å gjøre noe annet enn å holde i rattet. Selvfølgelig må det være ledig plass i veien.

Funksjonen for autobrems, som skal hindre deg fra å kollidere, fungerer helt opp til 130 km/t. Dersom et sammenstøt er uunngåelig, vil bilen sørge for at skadene på fører og passasjerer blir så små som mulig. For eksempel løftes føreren noen cm inn i bilen ved sammenstøt fra siden, beltene strammes, og for å unngå hørselsskader gir bilen fra seg en lyd som sørger for at ørene er forberedt på kollisjonen.

Noe å vise naboen
For virkelig å imponere naboen kan du velge de rette tilvalgene i listen over ekstrautstyr og vise frem at bilen kan parkeres med mobiltelefonen. Kjekt å ha, og naboen blir grønn av misunnelse.

Imponerende lys-system
Velger du å krysse av for «Multibeam LED»-lys har du et svært så avansert lyssystem. Hele 84 individuelt kontrollerte LED-lamper gir deg svært sterkt lys, men også nedblendingen er virkelig bra. Systemet henter også informasjon fra navigasjonssystemet, som blant annet innebærer at hele rundkjøringen blir opplyst når du kjører inn i den.

Motor
E220D-modellen er utstyrt med en helt ny, firesylindret motor på 194 hk. Den blir oppgitt til å bruke i snitt 0,39 liter på mila, noe som ikke egentlig er til tro på en så stor og tung bil. CO2-utslippet ligger da på bare 102 gram. 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder, mens toppfarten er 240 km/t. Standard girkasse er en 9-trinns automatkasse som selvfølgelig oppførte seg eksemplarisk. Sedan-utgaven har et bagasjerom på 530 liter, noen som er 10 liter mindre enn forgjengeren, men synes du at det er i minste laget, er det bare å vente på stasjonsvognutgaven til høsten. Der blir det nok plass, uten at spesifikasjonene er sluppet enda.

Mercedes-Benz E-klasse koster fra kr. 544.900,-.

Del
Foregående artikkelCeline Therese Herud: Seiler i medvind
Neste artikelFredrik Thoring: Seniormegleren
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS