Larkollens (u)offisielle badegruppe har et avgjørende kriterium: ta minimum to bad per årstid. Det pleier å bli flere bad enn kriteriet.

Badenymfene er alle bosatt i Larkollen. Dette er også et kriterium for å kunne være med i gruppen, startet samtidig med nye Støtvig Hotell i 2013. I starten var de et par stykker som badet. Nå er de 30 aktive badenymfer.

– Det er litt deilig å pushe sine egne grenser sammen med noen andre. Badenymfene har noe mer i tillegg, som matchende badedrakter. Rødt med hvite prikker har blitt greia vår, sier Marianne Paulshus.

– Eller blått med hvitt, smiler Kristin Stavem.

Til en badetur i januar er det 6 fra gruppen som møter opp. Badenymfene bader fast hver onsdag klokken 20, hele året gjennom. Badingen foregår uansett værforhold.

Fryktløse badenymfer
Det er 4 grader i luften og ikke særlig varmere i vannet. Ved Lersbauen i Larkollen traver Monica Brox, Astrid Steen, Lina Skjeltorp, Ruth M.P. Thomsen, Paulshus og Stavem nedover mot friske bølgeskvulp. De kaster fra seg morgenkåpene, stiller seg på linje og langer synkront ut i vannet.

– Woho, roper Brox.
Akkurat som synkronsvømmere, plasker damene med føttene på linje i det iskalde vannet, før de løper opp på land igjen. Uten en eneste klage.

Psykiske og fysiske grenser
Gjengen innrømmer at det ikke er bare-bare å ta et isbad. Selv om badet gikk tilsynelatende smertefritt, må damene presse seg på flere områder.

– Det er absolutt en mental greie. Hver onsdag gruer jeg meg. Men hver gang jeg kommer opp av vannet, tenker jeg ”yes, jeg klarte det denne gangen også”, forteller Skjeltorp.

– Det føles som om man har gjort noe bra med kroppen, nesten som trening. Det føles verdifullt og gir en god fysisk effekt, sier Brox.

Ut av komfortsonen
Brox og Paulshus var begge med helt fra starten av. De ville gjøre noe vilt og gærent. Men målet var å bli litt tøffere.

– Det begynte veldig enkelt, vi ville bli mindre pysete. Det var flere av oss som ikke badet i det hele tatt. Det føltes litt kjipt i henhold til barna. Vannet var kaldt uansett, forklarer Paulshus.

– Det begynte derfor med at vi skulle bade den ene sommeren. Så ble det til å bade ut september, videre fram til hotellet åpnet i november. Etter dette kunne vi ikke stoppe, sier Brox.

Sosiale lykkebobler
Hovedelementet for Badenymfene er derimot ikke bading. Det er samvær, på tvers av barn og arena. For ikke å glemme litt bobler.

– Vi pleier å dele en flaske Lykkebobler etter vi har badet. Det har blitt et varemerke, sier Thomsen. Hun står med flasken i hånden og stettglassene er linjert opp på kjøkkenbenken bak henne.
– Det er det sosiale som er greia. Jeg er egentlig en frysepinn, så jeg skulle ikke ha badet bare for å bade, sier Stavem. Flere sier seg enige.
–  Dette er en fin måte å bli kjent med andre damer på. Det er flere her som jeg ikke skulle ha kjent, hvis det ikke var for Badenymfene, sier Paulshus.

Del
Foregående artikkelFord S-MAX er først ute med intelligent fartsbegrenser
Neste artikelNy daglig leder hos Brennes Auto
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS