Mazda MX-5 er verdens mestselgende roadster, og passerer en million produserte biler – av mange gode grunner. Bilen er inspirert av og bygger på det japanske begrepet «Jinba Ittai»- hest og rytter i ett. Og det er den spesielle samhørigheten mellom bil og fører som får Mazda MX-5 til å føles så responsvillig, så livlig og så morsom å kjøre.

Etter 27 år og fire modellgenerasjoner passerer den japanske bilprodusentens legendariske roadster en viktig milepæl. 22. april 2016 ble en viktig dag i Mazdas historie, da produksjonen av merkevare-ikonet Mazda MX-5 passerte en million eksemplarer. «Fra den første generasjonen Mazda MX-5 til dagens fjerde generasjon, har vi kunnet fortsette å utvikle Mazda MX-5 takket være stor støtte fra fans over hele verden» sier Mazda Motor Corporations president og CEO Masamichi Kogai, i en pressemelding til Mazda Motor Norge.

– Mazda ble grunnlagt i Hiroshima for 96 år siden. Når vi nå nærmer oss 100-års jubileum, vil vi fortsette å fokusere på å gi våre kunder kjøreglade biler, som Mazda MX-5 i sterk grad symboliserer. Vår målsetting er å skape sterkere bånd til våre kunder som gjør at de velger å kjøre Mazda om og om igjen, sier Willy Westerheim, ved Moss To-Takt. – Mazda MX-5 er et symbol på Mazdas filosofi og streben etter å bygge kjøreglade biler. Helt siden introduksjonen i 1989 har modellen mottatt hyllest verden rundt for sin kjøreglede, som er realisert gjennom lav vekt og perfekt vektfordeling, sier han. Den har også mottatt nærmere 250 ulike utmerkelser. Den fjerde generasjonen, som ble lansert i fjor, har allerede mottatt flere utmerkelser, som blant annet 2016 World Car of the Year og World Car Design of the Year, samt 2016 UK Car of the Year. Mazda MX-5 har også to ganger notert Guiness World Record som verdens mest solgte åpne toseters sportsbil.

Cruise rundt
– Hva menes med kjøreglade biler?
– Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men for meg gir det en helt spesiell følelse å kjøre denne bilen. Det er rett og slett en sanselig opplevelse, og bilen ligger veldig godt på veien. Den er like tung bak selv om motoren sitter foran og det gir nesten en go-cartfølelse. Den har meget bra stereoanlegg fra Bose, og jeg tilbakelegger gjerne milevis på veien, bare for turen sin del. Det er rett og slett en fantastisk opplevelse, sier han. Kalesjen er forresten  forbløffende enkel å håndtere. Med én hånd kan man heve eller senke taket – til og med i (lav) hastighet ved å trykke på en tast, trekke taket fremover eller bakover og feste det ved å dytte det på plass. En festekrok klikker seg på plass av seg selv, det tar maksimalt fem sekunder, sier han. Det foreligger mange bra tester av dyktige mennesker som har jobbet lenge med bil, og denne modellen har vunnet over 30 priser hittil i år. Det sier jo sitt. – Hva er egentlig en rodster? – Forskjellen på en rodster og en cabriolet er antall seter. Rodster har to, cabriolet har fire eller flere. Mazda MX-5 er dermed en rodster. Modellbetegnelsen Rodster dukket opp på 20 tallet og ble brukt om billig-utgavene uten tak. Cabriolet var også uten tak, men bedre utstyrt og mer påkostet.

Det mest typiske kjennetegnet på en rodster var at den ikke hadde sideruter. Når det regnet hengte man en canvasduk, etterhvert med et lite plastvindu, foran åpningen for å unngå den verste spruten. Noen roadstere hadde ikke engang kalesje. Cabriolet hadde kalesje og ordentlige sidevinduer som sluttet tett inntil A-stolpen som på en moderne bil, sier han.

Lukten av frihet
Michele Westerheim har hatt sin Mazda MX-5 i litt over en måned, og har mange lovord om denne bilen.
– Frihetsfølelsen er vel kanskje det jeg vil trekke frem først, det er en helt unik opplevelse. Vind i håret og alle sansene skjerpet, jeg kan vel si at kjøregleden en en helt annen enn jeg har kjent på tidligere, sier hun. Det er rett og slett en morsom bil å kjøre. I tillegg er den er fin å se på, og ny-bil følelsen kan heller ikke sammenliknes med noe. For min del oppleves det trygt at den ligger godt på veien, og så er det jo gøy å dra på med litt fart da, smiler hun. Varmeapparatet har vi også fått testet ut. Når vi fikk den i april nølte vi ikke med å prøvekjøre, og da med varmen på fullt, det fungerte helt fint. Nå ser jeg frem til mange kjøreturer, og nå når vi går inn i noen av årets beste måneder, er det bare å glede seg!

Tekst: Kristin Gudbrandsen
Foto: Jørn Mortensen

Del
Foregående artikkelKnallstart for Ekholt Terrasse
Neste artikelGurus – gammel historie i nytt funskjonelt design
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS