Norges posisjon som sjøfartsnasjon har blitt kraftig svekket med utflagging av skip og ansettelse av utenlandsk arbeidskraft. Men det utdannes fortsatt norske sjømenn. Steinar Rosenvinge fra Moss er en av dem. Nylig fikk 30-åringen, som er ansatt hos Bastø Fosen, sitt fagbrev som matros.

– Folk har nok blitt litt skremt av alt som har skjedd i norsk sjøfart de siste tiårene med utflagginger og ansettelse av billig utenlandsk arbeidskraft. Rederiene kan godt flagge ut, men så lenge de går mellom to norske havner så er det norske tariffer som gjelder, sier Steinar Rosenvinge. 

Han er derfor ikke redd for å satse på en fremtid som sjømann, for hos hans arbeidsgiver Bastø Fosen er det norske forhold som gjelder. 

To fagbrev
30-åringen fra Skredderåsen har brukt noen år på å finne sin plass i arbeidsmarkedet. Faktisk er han innehaver av to fagbrev.

– Først tok jeg fagbrev som industrimekaniker, men så ble det problemer i industrien. Jeg fikk meg da jobb på ferga Oscarsbirg II som går mellom Drøbak og Oscarsborg festning. Der var jeg i fem år før jeg gikk over i jobb i et renovasjonsfirma i Fredrikstad. I 2013 fikk jeg jobb som vikar hos Bastø Fosen. Etter to år ble jeg fast ansatt, og siden jeg trivdes så godt med dette så tok jeg fagbrev som matros som privatist. Nå kan jeg ikke tenke meg noe annet, smiler han 

Steinar Rosenvinge har sin arbeidsplass på Bastø I. Her har han ansvaret for å få biler og passasjerer trygt om bord og i land. 

– Det er hektisk hver halvtime, for mye skal skje på kortest mulig tid. I tillegg har vi ansvaret for passasjerenes sikkerhet og noe vedlikeholdsarbeid om bord. Siden fergestrekningen kun er på 30 minutter så blir det lite tid til vedlikehold, men det hender at vi har med oss en ekstra person som tar seg av det.

To uker på jobb om gangen
Det er ulike skiftordninger på de forskjellige Bastøfergene. Bastø I, som Steinar Rosenvinge er på, går aldri de tidligste turene om morgenen eller de siste turene på kvelden. 

– Første og siste tur med Bastø I hver dag er henholdsvis klokken 07.15 og klokken 20.00. På søndager er start og stopp på arbeidsdagen klokken 09.15 og klokken 21.30. Vi går derfor et toskift-opplegg, hvor jeg er på jobb to uker i ett strekk for så å ha to uker fri. Ukene jeg er på jobb er arbeidsdagene på nesten 13 timer, men ordningen passer meg veldig bra. 

Det blir ikke monotont å kjøre den samme fergestrekningen fram og tilbake dag etter dag?

– Jeg kan ikke tenke på det, for da blir jeg gal. Sånn er det bare, og det er mange fergestrekninger som er atskillig verre når det gjelder kort overfart. Jobben blir dessuten ikke så monoton som mange tror. Vi har forskjellige arbeidsoppgaver og treffer hele tiden nye menensker. Dessuten er arbeidsmiljøet i Bastø Fosen veldig bra. 

Trives godt
Rosenvinge tok matros-fagbrevet som privatist. Han har ingen planer om videre utdannelse nå.

– Jeg har to fagbrev og synes ikke det er så verst. De nærmeste årene kommer jeg til å jobbe som matros fordi jeg trives godt med det. Men en vet jo aldri hva framtida bringer. Kanskje kan det etter hvert bli aktuelt å utdanne meg videre til for eksempel styrmann.

Del
Foregående artikkelSikter mot collegegolf
Neste artikelFra Tjukkasgjengen til NM-gull
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS