Er du på jakt etter en ny BMW i 3-serien? I såfall bør du seriøst vurdere 330e, for her får du rikelig med bil for pengene. Med en startpris på 406.000 kroner, og med 252 hk fordelt på to motorer, vil vi kalle dette et røverkjøp.

Men som ellers hos BMW kan du dytte på ekstrautstyr, og det koster litt. For rundt 500.000 vil du ha en bil godt nok utrustet for å tilfredsstille de fleste.
Drivstofforbruket er oppgitt til 0.21 liter pr. mil, og med et forbruk av CO2 på 49g/kilometer slipper du unna mye avgifter, og har du en daglig kjørelengde på under 30 kilometer vil du mest sannsynlig greie deg med enda mindre. For å illustrere hva du slipper i avgifter ved kjøp av en ladbar hybrid, så ville en BMW 320 med diesel eller bensinmotor ha en engangsavgift på 90.000 til 115.000, mens du greier deg med  17.000 kroner på denne modellen.
Selv med en ekstra el.motor har BMW greid å holde vekten på et akseptabelt nivå, 1660 kg. El.motoren med batteripakken ligger fra bakhjulene og bakover, noe som går utover bagasjeromsplassen, som blir grunn, og rommer 370 liter, 110 liter mindre enn i en vanlig 3-serie.
Som vanlig i en BMW fant du raskt en svært behagelig kjørestilling. Det oser av kvalitet rundt deg.  Instrumenter som minner mye om tidligere modeller, men som likevel har appell. I tillegg et design hva angår seter og «innvendig bekledning» som de fleste andre konkurrenter kan drømme om. 330e har sportsunderstell som standard. Den oppleves mer enn stram nok, og på en imponerende måte elimineres slag i karosseri, samtidig som du føler å ha svært god kontroll som fører.
Motorytelsen er det langt fra  heller ingen ting i veien med. Med en samlet effekt og moment på 252 hk og 420 Nm kan det være greit å ha god kontakt med en kiropraktor, for «skyvet» kan raskt avstedkomme whiplashskader.  330e har en toliter med 184 hester og 320 Nm, og en el.motor som dytter ekstra med 88 hk og 250 Nm. På papiret har den 7 hk mer enn 330i, men i og med et moment på 420 Nm har de 70 hk mer å rutte med.
En knapp bak girspaken styrer det det avanserte hybridsystemet. Bilen starter automatisk i AutoEDrive som er den mest økonomiske innstillingen for langpendlere.  Med dette systemet har du alle krefter tilgjengelig, men holder du deg under 80 km/t , vil bilen prioritere elektrisk kjøring.
Vil du derimot ha en mer «sportslig utgave»  kan spaken settes i sport-modus, men du kan også være «gjerrig» å velge Eco Pro.
Har bilen et potensiale til å bli en storselger?
Ja, mener vi. Først og fremst på grunn av en svært gunstig pris. Hvis man leter etter minuser, så vil bilen ikke bli å finne med firehjulstrekk, ei heller vil den komme som stasjonsvogn.BMW’s kommunikasjonsdirektør, Christian Gottschalk er i hvertfall ikke i tvil. I utgangspunktet hadde de et mål med å selge 250 biler i år, men dette tallet må oppjusteres betydelig. Og BMW har biler klare for levering.
Fakta: BMW 330e
Lengde: 463 cm
Bredde: 181 cm
Høyde: 143 cm
Vekt: 1660 kg
Bagasjerom: 370 liter
Motor: 4-syl. Turbo bensinmotor,
1998 ccm + el.motor
Samlet effekt/moment: 252 hk/420 Nm
0-100Km/t: 6,1 sek
Toppfart: 225km/t
Snittforbruk: 0,19 l/mil
Pris fra: 405.700,-
Del
Foregående artikkelHeste polo: Skal gjøre polo populært i Norge
Neste artikelFord EcoSport: Kompakt og morsom mini SUV
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS