Fra sommeren 2019 kan du sykle deg gjennom historien om unionen Norge-Sverige fra Moss til Karlstad i Sverige. På begge sider av grensen foregår det planlegging av ruta. Nylig var det testsykling av alternative ruter i både Moss og Våler.

Unionsleden er navnet på den cirka 25 mil lange sykkelruta som er planlagt mellom Moss og den svenske vennskapsbyen Karlstad i Värmland. Unionen Norge-Sverige ble inngått i Moss i 1814 med Mossekonventionen og oppløst i Karlstad i 1905. Underveis mellom de to byene er det en rekke severdigheter og steder som har hatt sin betydning for unionen Norge-Sverige.
25-28 mil
Det er Grensekomiteen Värmland-Østfold som står bak Unionsleden, et prosjekt som eies av samtlige seks østfoldkommuner på strekningen Moss-svenskegrensa, samt fire kommuner i Sverige.
– Hvor lang Unionsleden blir, avhenger av hvilke veiløsninger vi velger, men vi snakker om et sted mellom 25 og 28 mil. For å finne ut hva som er de beste løsningene for en sykkelvei, må vi ut i terrenget og se hva som er mest hensiktsmessig med hensyn til blant annet trafikksikkerhet. Alle severdigheter på strekningen ligger heller ikke inntil
veien, og kjernen i turen blir natur, sier Alf Johansen, norsk prosjektleder for Unionsleden.
Sammen med sin svenske kollega Elisabeth Dammyr var han nylig i Moss og Våler for å sykle seg gjennom alternative unionsled-ruter. I Våler fikk de to selskap av ordfører Reidar Kaabbel og Lillian Høstaker, kommunens kulturfaglige rådgiver.
Mange historiske steder
Det er flere steder på veien fra Konventionsgården i Moss og fram til Karlstad som ruta bør innom.
– Vi har Spydeberg prestegård, der fredsavtalen ble fremforhandlet, og for ikke å snakke om Askim skanse, der det siste fysiske slaget stod og der det ble drept flere på begge sider.
Ordfører Reidar Kaabbel i Våler kan også fortelle at Våler kirke hadde sin betydning i forbindelse med alt som skjedde i 1814.
– Da man skulle velge utsendinger fra Østfold til Eidsvollforsamlingen, ble det første møtet holdt i Våler kirke. Dette henger det informasjon om på kirkeveggen, sier han.
Eksisterende veier
Grensekomiteen Østfold-Värmland har et budsjett på 6,6 millioner kroner til Unionsleden. En stor del er EU-midler.
– Dette monner lite dersom vi for eksempel skal bygge veier. Vi må bruke eksisterende veier men forsøker hele tiden å finne alternativer til de mest trafikkerte strekningene. Når vi har bestemt oss for ruta, blir det produktutvikling. Blant annet skal løypa merkes grundig. Det er viktig at vi gjør dette så interessant at folk fristes til å sykle. Det vil også gå med en del ressurser til markedsføring og kommunikasjon, samt planlegging av fremtiden.
Unionsleden Moss-Karlstad starter som kjent fra Konvensjonsgården ved Møllebyen i Moss. Den strekker seg østover mot Vansjø over Rødsund og videre til Kirkebygden i Våler, før den fortsetter opp mot Mørk golfbane og Spydeberg Prestegård, før den krysser Glomma til Askim og videre østover mot Mysen, Ørje og Sverige.
Mange vil sykle
Hvordan skal dere friste folk til å sykle Unionsleden?
– Sykling er i seg selv noe som trekker mange mennesker. Man opplever mye fra sykkelsetet, og naturen i seg selv er en severdighet. Men ikke så veldig mange ønsker å sykle mer enn fire-fem mil om dagen, så det er viktig at det er overnattingsmuligheter underveis. Gjerne også steder hvor folk kan stoppe og ta en matbit, selv om matpakka blir viktig på turen. På store deler av strekningen er det et godt utvalg av tilbud både for dem som vil overnatte og spise, sier Alf Johansen.
Høye ambisjoner
Grensekomiteen Østfold-Värmland tar sikte på en innvielse av Unionsleden før sommeren 2019. De har store ambisjoner for prosjektet som er støttet av Region Värmland, Østfold fylkeskommune, den norske stat og EU.
– Målet er på noe sikt å oppnå mer enn 20 000 besøksdøgn som et direkte resultat av sykkelleden, og dessuten mange dagbrukere fra lokalmiljøene. Videre utvikling har et stort turistpotensiale, men suksess avhenger av lokalt næringsliv, reiselivsorganisasjonene og kommunene langs leden. Vegmyndighetene har også en viktig rolle i arbeidet, sier Alf Johansen og hans svenske kollega Elisabeth Dammyr.
Tore Kubberød (tekst og foto)
Del
Foregående artikkelGå på ski hele året i Mossemarka
Neste artikelMoss skal bli Norges reneste by
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS