VW er ute på markedet med sin første ladbare hybrid! En Golf i GT-familien kalt GTE. Et utstyrsmessig påkostet råskinn som kan kjøres inntil fem mil på batteri og deretter bruke 0,15 liter på mila. 

GTE Golf VWGTE-modellen er utstyrt med nøyaktig samme drivlinje som konsernets Audi A3 e-tron. Drivlinjen består av en vanlig bensinmotor og en elmotor som er koblet opp mot den bekvemme, automatiske DSG- automatiske girkassen. Batteripakken er plassert under baksetet, og bilen lades via stikk-kontakten fra et inntak bak VW-
logoen i grillen. Batteripakken har en kapasitet på 8,8 kilowattimer og lades opp på 3 timer og 45 minutter fra en vanlig husholdninsgkontakt.

Ved første øyekast er fronten prikk lik Golf GTI, men med litt nærmere titt vil du imidlertid se at det har skjedd forandringer. Blant annet er det en blå designlinje og VW-logo med blå bakgrunn. Den har dessuten nydesignede LED-hovedlykter og kjørelysene i C-form lyser opp gatene perfekt.

Du har valget mellom å kjøre bilen i ren el-drift, med kun bensinmotor eller begge i kombinasjon. Bilen tar deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder med 220 km/t som toppfart. Den har samlet 204 hk og 350 Nm i dreiemoment.

Kjøreegenskaper
Bilen oppleves akkurat som forventet. Du sitter klistra i seter med god sidestøtte, og bilen drar av gårde stillle og rolig på elmotoren. Vil du derimot ha rock’n roll trykker du på GTE-knappen. Førerprofilen veksler da til sportsmodus. Den elektroniske
differensialsperren gir godt veigrep i raske svinger. Det skjer ved at den bygger opp bremsetrykk på den ene siden.

Golf EDen 8 tommers store berøringsskjermen viser den hybridrelaterte kjøreinformasjonen du trenger til enhver tid. Når du ikke lenger har strøm på batteriene, kobles bensinmotoren inn. Det høres ved en herlig brumming under panseret. Dermed slipper du angsten for ikke å nå frem dit du skal. Rekkeviddeangst er det nye ordet som brukes innen hybridverdenen.

I motsetning til de fleste andre hybridbiler kan Golf GTE trekke 1500 kg på hengerkroken, og det er absolutt positivt!

Har du smarttelefon kan du laste ned en app som kalles Volkswagen Car-Net. Den gir deg tilgang til mange nyttige bilfunksjoner, slik som aktivering av parkerings-
klima-anlegget, starte og stoppe ladingen, ladenivå. Den forteller deg også om lysene er på og om dørene er låst.

Uansett hvordan man vrir og vender på det – Golf er Golf!

VW Golf GTE 1,4 TSI
Motor: R4, bensin, turbo + el-motor
Girkasse: DSG 6-trinn
Effekt: 150 hk/5.000 o/min
+ 102 hk = 204 hk
Dreiemoment: 350 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet: 0,15 l/mil
CO2-utslipp: 37 g/km
Lengde/Høyde/Bredde: 427/180/146 cm
Akselavstand: 263 cm
Egenvekt: 1524 kg
Bagasjerom: 272/1.162 liter
Potensiell rekkevidde el-drift / total: 5 mil / 93,9 mil

Pris fra 339.500

Tekst: Mads Evensen
Foto: Tom Wiik

Del
Foregående artikkelOppussingshjelp fra Sinnasnekker’n
Neste artikelArne Sandaker
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS