Sjokolader kommer og går, men Kvikk Lunsjen består. I 2017 kan den kjeksfylte påsketur-kameraten feire 80-års jubileum. At Kvikk Lunsj er en innarbeidet påsketradisjon viser salgstallene. I løpet av høytiden selges det nemlig 16,3 millioner Kvikk Lunsj.

Det betyr at hver nordmann uansett alder i gjennomsnitt spiser tre Kvikk Lunsj i løpet av påskeuken. På årsbasis koser hver og en av oss med i gjennomsnitt 7,5 stk av den 47 gram tunge sjokoladen.

Sterk tradisjon
– Tallene fra i fjor viser at cirka halvparten av årsvolumet på Kvikk Lunsj blir
solgt i løpet av påsken. Det viser hvilken sterk tradisjon sjokoladen er. Det er heller ikke så mange sjokolader som har like lang levetid. Ikke så rart, for den er god. Jeg håper den aldri blir tatt ut av produksjon, smiler Celin Huseby,
Nordisk kommunikasjonsdirektør for Mondelez Norge AS som eier Freia.

Kvikk Lunsj ble altså første gang laget så langt tilbake som i 1937. Den første utgaven kom med mørk sjokolade, men det tok ikke lang tid før Kvikk Lunsjen ble slik vi kjenner den i dag. Det tok ikke lang tid før den fikk status som tursjokolade. I følge kommunikasjonsdirektøren ligger følgende historie bak akkurat det:

– Det sies at Freias grunnlegger, Johan Throne Holst, var på tur i marka med en forretningsforbindelse da de rotet seg bort. Turkameraten klaget over at Throne ikke hadde med seg sjokolade på turen, og det var noe Freias grunnlegger aldri glemte. I dag er det knapt en nordmann som ikke forbinder Kvikk Lunsj med tur.

Uforandret i 79 år
Designet på emballasjen har også vært tilnærmet uforandret siden lanseringen. De tre stripene har vært der siden dag en.

Opp gjennom årene har det på innsiden vært trykket diverse informasjon på
baksiden av emballasjen.
– På 60-tallet var det fjellvettreglene, og dette ble så godt mottatt at vi senere har fulgt opp med annen nyttig og interessant turinformasjon. I dag er baksiden av
pakningen dedikert som en hyllest til de frivillige i Den norske Turistforening og Skiforeningen, forteller Celin Huseby.

Kvikk Lunsj turlag
Og at det er de to foreningene som har fått baksiden på sjokoladen er ikke tilfeldig. Kvikk Lunsj har nemlig en samarbeidsavtale med både Turistforeningen og Skiforeningen. Kvikk

Lunsj Turlag var til og med det første bedriftstilknyttede turlaget som ble registrert i Den norske Turistforening. Dette inspirerte DNT til å satse på at også andre bedrifter som gjøre tilsvarende.

Romantikk med Kvikk Lunsj
Kommunikasjonsdirektøren forteller at de stadig får bevis på hvilken betydning den kjeksfylte sjokoladen har hatt for folk.

– Vi har mottatt mange søte og morsomme historier fra forbrukere. Kvikk Lunsj er faktisk et gjennomgangstema i enkelte brylluper, fordi sjokoladen har spilt en avgjørende rolle i romansen som endte i bryllupet, smiler Huseby.

Kvikk Lunsj har ellers også kommet med to smaker, blåbær og appelsin. I 2012 kom Kvikk Lunsj matboksen, som ble veldig populær. Sjokoladen har også sin egen Facebook-side med over 126.000 venner!

Tekst: Tore Kubberød
Foto: Jørn Mortensen

Del
Foregående artikkelMed naturen i fokus
Neste artikel60 år med påskeappelsinen
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS