Kia Sportage er nå på plass, 4-generasjon. Siden oppstarten i 1993 er det blitt solgt 3,5 millioner på verdensbasis, hvor europeerne har kjøpt 450.000 av disse. Nye Kia Sportage vil utvilsomt være med på å legge forholdene til rette for et enda høyere salg. For det er nettopp Sportage som er «flaggskipet» i Norge.

Kia Sportage Importøren tror det er mulig å selge henimot 2000 eksemplarer her oppe i nord i løpet av 2016.

Nye Sportage produseres i Zilina i Slovakia. Eksteriørmessig ligner den en del på sin eldre bror, spesielt fra siden. I fronten finner vi imidlertid betydelige endringer. Den såkalte tigersnute-grillen er plassert under lyktene, som har fått en helt ny fasong, og som du nå finner høyt oppe på skjermene. Dette for å skape en kraftfull front. Designernes ønske er å gi Sportage et tøft og sporty uttrykk, noe vi mener de har oppnådd.

Kia Sportage er bygget ut fra samme plattform som Hyundai Tucson. Vi finner den fortsatt i kompakt-SUV-segmentet, men den er fire centimeter lengre enn sin forgjenger, og måler nå 448 centimeter. Akselavstanden er også økt, noe som gir bedre plass i baksetet. Et bagasjerom på 503 liter inkludert plassen under gulvet gjør at den plasserer seg i den øvre halvdel i klassen.

Interiørmessig finner vi en helt ny bil. Den nye ergonomiske førerplassen er orientert mot sjåføren. Den øvre delen byr på en informasjonssone i øyehøyde, mens den nedre delen består av en enkel og logisk betjening av alle funksjoner. En blanding av innovasjon, komfort og design.

Du føler deg raskt til rette i det elektrisk justerbare førersete med betjeningsknapper som raskt gir deg den mest behagelige sittestillingen. Setene gir også god støtte til lår og korsrygg. Informasjonspanelet med sin store 4,2 TFT-LCD-skjerm byr på presis informasjon.

Utstyrsnivået ellers er tidsriktig og bilen kan skilte med det meste av aktuelle sikkerhetsassistenter, oppkoblingsmuligheter og underholdnings- og kommunikasjonssystem.

Trådløs lading av mobiltelefon er nå tilgjengelig i midtkonsollen. Generelt er lyddempingen svært effektiv og vi opplevde et behagelig lavt støynivå, også under gasspådrag.

Den moderne multilenke-bakakselen hjelper godt på dempingen og er effektiv uten å gjøre bilen for myk. Firehjulsdriften er oppsatt med lock-funksjon for de tilfeller der man trenger bedre fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold.

Sportage kommer med et relativt begrenset utvalg av motorer. Du kan velge mellom to dieselvarianter, en 1,7 liter med 115 hk og 6 trinns manuelle girkasse, eller en 2.0 liter med 136 hk, og som kan fås både som manuell og automat. Bensinmotoren på 1,6 liter fås også i to varianter, med og uten turbo. Turboutgaven gir deg 177 hk og en 7-trinns dobbeltkløtsj-automat, mens den vanlige bensinmotoren yter 132 hk. Alle motorene har avgasskoder som tilfredsstiller Euro 6.

Den rimeligste utgaven, en 1,7 liter diesel med 115 hk og manuell girkasse starter på kr. 294.900. Er du på jakt etter firehjulstrekk og automat må du velge en 2.0 liter diesel på 136 hk og med Classic Plus utstyrsnivå. Her er startprisen 444.900,- levert Moss. ER du på utkikk etter bilen som har så å si alt er turbo-varianten løsningen. Prisen er her 544.900 levert Moss.

Del
Foregående artikkelNATURlig stemning hos Varna Tannlegesenter
Neste artikelSara sikter mot stjernene
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS