Jan Jansen kjøpte sin første Citroën 2CV i 1966. Den hadde skjev
forstilling.

– Jeg kjøpte den av en kamerat, og han hadde kjørt på en fortauskant da han ble litt for opptatt av å lese en kinoplakat.

– Fikk du fikset det, da?
– Nei, det ble aldri helt bra, men det gikk jo på et vis.

Og det må vel ha gått greit nok, siden Jansen har vært trofast mot modellen fram til denne dag, og stadig kan observeres putrende rundt i sin oransje «jernseng», i alle fall i sommerhalvåret.

– Det var nok Harald, han jeg kjøpte den av, som gjorde meg oppmerksom på alt det flotte med 2CV’en, og siden har det vel nærmest blitt en mani. På godt og vondt, mener Jan Jansen. For det har blitt noen opplevelser.

Ikonisk
Citroën 2CV (deux chevaux, fransk for to hester) ble solgt fra 1948 til 1990, da det kom nye krav om katalysator og avgassutslipp. Den opprinnelige modellen var særdeles enkel, noe som vel har preget den hele tiden, selv om den etter hvert fikk noe mer «luksusutstyr» som varmeanlegg og defroster i frontruten. Motorkraften har vært i beste fall moderat, toppmodellen hadde 32 hestekrefter. Motorvolumet har variert fra 375 cm3 til 602 cm3 (0,6 liter), og topphastigheten skal være 115 km/t.
– Det har aldri jeg klart, mener Jansen.

– Hva kommer du opp i, da?
– Rundt hundre, på en flystripe med medvind. Nå er det nok andre kvaliteter enn rå fart som har gjort bilen mer eller mindre ikonisk populær fra slutten av førtiårene fram til i dag. Den utmerker seg med sin karakteristiske form og enkelhet, og den var opprinnelig en billig «folkebil», en fransk konkurrent til den tyske Folkevognen, selv om Citroën 2CV nok ganske tidlig gikk sine egne veier.

Svak lunk
Familien Jansen hadde 2CV som familiens eneste bil i omkring ti år, og trivdes godt med det. De var blant annet på to ferieturer til Bretagne, med to barn og full oppakning.

– Bilen var fullstappet, også mellom for- og baksetene, slik at barna måtte sitte med beina rett ut. Når vi ikke kjørte med taket av, da, og de sto i setet med vindpropeller ut i lufta.

– Det høres kanskje en smule strevsomt ut?
– Nei, da, vi var på ferietur, alt var flott. Og så reiste vi på hytta i tretti kuldegrader, det gikk det også, med et varmeapparat som i beste fall kunne anes som en svak lunk.

Men barna ble større, og syntes ikke at det bare var artig å bli kjørt til trening i en støyende liten rar bil når de andre kom i nye modeller med god plass, moderne design og betydelig motorkraft. Og så skal vi vel heller ikke se bort fra at herr og fru Jansen kunne tenke seg noe mer komfort etter hvert. For det er vel slik at det har sine utfordringer, som det heter nå for tiden, å kjøre Citroën 2CV?

Ståltråd og tape
– Jo, den er nok ikke bare enkel å kjøre. Den er tung på rattet, og alt er manuelt. Varmeapparatet er nevnt, og den bråker. Vi har ikke radio i den, og vi prater lite sammen når vi kjører. Men den er jo absolutt funksjonell, og den kombinerer funksjonalisme med minimalisme.

Og akkurat det betyr nok en del for arkitekt Jansen, og alle de andre arkitektene med eller uten pipe som har sittet bak 2CV-ratt og paraplygir opp gjennom årene. For det er trolig hold i oppfatningen om at det har vært en overrepresentasjon av arkitekter, hippier, studenter og SV’ere som har hatt modellen som sitt bilvalg. En bil for intellektuelle?
– Det kan nok være, men det er jo også en veldig praktisk og grei bil. Man kan skru på den selv, man kommer langt med en nebbtang, litt ståltråd og tape. Og så er det utrolig hva man kan få plass til i den.

Men trekkraften er så som så, noe Jan Jansen fikk oppleve da han jobbet med et prosjekt i Larvik.

– Vi skulle kjøre til et sted i nærheten og spise, og formannen i byggekomiteen skulle sitte på med meg. Han var en stor og tung kar, og i Larvik er det bratte bakker. Bilen jamret noe forferdelig, og jeg kom aldri ut av første gir. Det var pinlig.

Motvind i Danmark
Etter ti år med 2CV som eneste bil ble det en ny Citroën hos familien Jansen, en med gulvgir, varmeapparat og god plass til fem. Det var blant annet etter at de hadde vært på danmarkstur med et vennepar som hadde kjøpt ny Volvo. Og i en særdeles sterk motvind i det nordjyske ga 2CV’en opp og ble stående bom stille og stange, mens vennevolvoen pløyde uanfektet videre sørover.

– Så det var greit med noe større og sterkere?
– Jo visst, og vi hadde nok hatt et økende behov for mer komfort, så det var velkomment.

– Hva skjedde med 2CV’en?
– Det var vel aldri aktuelt med noe annet enn å beholde den.

Så Jan Jansen fortsatte å kjøre «jernseng», og har slitt ut fire stykker i løpet av femti år. Og han har erfart at modellen ikke er særlig tilpasset den norske vinteren. Spesielt er rammen og skjermene utsatt, og det blir rust.

– Jeg hadde en gul 2CV som jeg syntes gikk noe over mot brunt etter hvert. Da jeg skulle jekke den opp for å skifte dekk beveget jekken seg oppover i godset mens hjulene ble stående støtt på bakken. Det var bare rust hele veien, fantes ikke hold.

Egg i baksetet
Men Jansen er trofast mot sin favorittbil gjennom mer enn fem tiår, og gleder seg hvert år til den første turen i mai. Da nyter han billivet, gjerne med åpent tak, fram til oktober.

– Det er jo en deilig bil, også, selv om den kan ha sine diskutable sider hva angår komfort. Men god fjæring, det har den. Det sies at man skal kunne kjøre over jordet på tvers av plogfurene med en kurv egg i baksetet uten at noe knuses.

– Blir det mye vedlikehold på den?
– Jeg har den under oppsikt, og smører litt og lakker litt. Og så er det jo obligatorisk EU-kontroll, så noen store overraskelser blir det heldigvis sjelden.

Selv om det skjedde en del med Citroën 2CV fra den ble lansert i 1948 til den ble tatt ut av produksjon i 1990, var den hele tiden en bil preget av enkel og opprinnelig teknologi på flere områder. Blant annet var det lite elektronikk, noe som gjorde den tilgjengelig for hengivne amatørmekkere. Som Jan Jansen.

– Ja, jeg kan skifte stifter.

Lars Rune Debes:tekst
Jørn Mortensen: foto

Del
Foregående artikkelGrand Barber Shop med egen olje
Neste artikelMazda CX-5: Storselgeren har blitt enda bedre
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS