BootCamp stammer opprinnelig fra amerikansk militærtrening og er en av de raskest økende treningsformene i land som USA, England og Australia. BootCamp trening er basert på prinspippene rundt disiplin, motivasjon og funksjonell bevegelse. Til tross for at treningen stammer fra militærtrening vil ingen som deltar bli pekt ut, tråkket på eller gjort narr av slik man ser på amerikanske rekruttskoler.

– Tvert i mot, her er det samhold og oppbacking som gjelder, sier

BootCamp_Moss_10

Magnus Lunde. Sammen med Dmitrij A Gordejev leder han årets første Boot Camp. – Vi oppmuntrer deltakerne til å yte sitt beste uansett hvilken form man er i. Det er livlig stemning denne lørdag formiddagen i parken ved Melløs Barnehage. Sola står allerede høyt på himmelen, og det er samlet en stor gjeng spreke deltakere på denne første Boot Campen i år, i regi av treningssenteret Optimal Prestasjon. Noen står og småhopper, andre prater med sidemannen, men når trener Dmitrij beveger seg inn mot midten av den store sirkelen med folk, blir det stille.

– Er dere klare?

– JAAAA! ropes det unisont, og oppvarmingen kan begynne. Det er samlet cirka førti personer, flest kvinner, men absolutt en god andel menn er møtt opp også. Vi hadde selvfølgelig håpet på bra oppslutning nå ved oppstart, og det må jeg si vi har fått til. Mange trener hos oss på senteret og vet hva dette går ut på, men det er faktisk overraskende mange nye deltakere, det lover godt for fortsettelsen, sier Magnus.

Individuell trening og lagånd
– Hva er tanken bak et slikt konsept? – Tanken er å gjøre noe nytt, vise andre måter å trene på med andre typer øvelser enn de man kanskje er vant med fra før. Denne treningsformen passer for alle, og man trenger absolutt ikke være topptrent for å kunne delta. Her får man god individuell trening, uansett alder og fysisk form, og øvelsene tilpasses den enkelte. Man skal yte maksimalt, men det skal ikke være smertefullt. Samtidig er denne treningsformen lagt opp slik at man samarbeider som et stort lag, og vi ser umiddelbart hvilken positiv effekt det har på deltakerne. Det å støtte hverandre, oppmuntre til å stå på det lille ekstra, gir motivasjon og mestringsfølelse, sier Magnus. I dag har vi hatt såkalt «dekkflipp», det vil si at vi deler gruppen i to lag og vipper 250 kg tunge dekk over hele gressmatta her, det er vel 200 meter en vei. Og ikke nok med det, de skal tilbake også, så det blir ca 400 meter til sammen, sier han. Deltakerne går sammen tre og tre og skal løfte og velte dekket, og konkurrere med det andre laget om å komme fortest over til andre siden av gressmatta. Det er tungt, man må samarbeide, og ikke minst løfte riktig. En øvelse som absolutt handler om å jobbe sammen som et lag. Når deltakerne ikke orker mer, er det de tre neste som får prøve seg. Og alle heier og støtter hverandre underveis, det er gøy å se, sier Magnus.

BootCamp og muskler i Moss

Kjør, kjør, kjør!
–  Mye av treningen som foregår her er den samme type trening som vi tilbyr inne på senteret. Der kjører vi styrketrening med personlig trener i små grupper, og har også fokus på godt samhold. Nå kommer vi til å ha Boot Camp trening ute hver lørdag fremover, vi vet av erfaring at mange foretrekker å trene ute på denne tiden av året. Dette er tredje gang vi kjører et slikt konsept, og dette er helt klart noe vi prioriterer, sier han. Og som sagt; denne treningsformen passer for alle. Det er ikke noe militært hardkjør vi driver med, det er mye lek og moro også, vi holder et blikk på samtlige av deltakerne og er raskt ute med hjelp og veiledning der det trengs. Alle har individuelle mål og det er opp til hver enkelt å få teamfølelsen ved å støtte hverandre og få alle med når vi kjører lagøvelser. – Kjør eget tempo, men ikke noe juks, roper trener Dimitrij i midten av ringen og oppmuntrer til å yte det lille ekstra i øvelsene. Her skal dere bli gode og slitne, og kjenne at kroppen jobber!

– Hvilke øvelser vil deltakerne kunne møte under Boot  Camp trening?

– Vi har mye kroppsvekttrening, vi har hatt tautrekking, trekke slede og til og med bildytting, sier Magnus. Hovedregelen er «keep it simple», her er fokus på å være ute.

– Vi oppfordrer alle som er nysgjerrige, til å melde seg på treningene på lørdager fremover. Kontakt Optimal Prestasjon, dette er vårens morsomste treningsform, og en ypperlig måte å komme i form på, avslutter Magnus.

BootCamp og muskler i Moss

BootCamp_Moss_1 BootCamp_Moss_2 BootCamp_Moss_3 BootCamp_Moss_4 BootCamp_Moss_6 BootCamp_Moss_7 BootCamp_Moss_8 BootCamp_Moss_9 BootCamp_Moss_10 BootCamp_Moss_11 BootCamp_Moss_12

Del
Foregående artikkelVin: Med nese for vin suksess
Neste artikelMange muligheter med 3D print
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS