Hyundai har allerede lansert den siste utgaven av sin populære Ioniq. Dermed er Ionic først i verden med tre forskjellige utgaver av samme modell; hybrid, ren elbil og nå ladbar hybrid. Ioniq-modellene har til nå fått en varm velkomst i det norske markedet, og det ikke uten grunn.

Bilen har fått en firesylindret 1,6 liters bensinmotor med 105 hk og 147 Nm kombinert med en elmotor på 32 kW og 43,5 hk. Totalt gir dette en systemytelse på 103,6 (141 hk). Rekkevidden på eldrift er oppgitt til 63 kilometer ifølge NEDC-standarden og det er pr. i dag langt til ladehybrid å være. Det skulle holde for mange å gjøre unna den daglige kjøringen på eldrift. Ioniq har et oppgitt forbruk på 0,11 liter på mila.

Undersøkelser Hyundai har foretatt viser at de som vurderer ladehybrid er opptatt av å kjøre med elektrisk drift i den daglige pendlingen, dvs innenfor ca 50 km. De fokuserer på miljøfordelene når bilen kjøres på eldrift og de er ikke bekymret for lading, dvs rekkeviddeangst, takket være den alltid tilgjengelige bensinmotoren.

Nykommeren Ioniq plug-in gjør unna 0 -100 på 10,6 sekunder med en toppfart på 185 km/t. Samtidig er CO2-utslippet så lavt som 81 gram per kilometer, mens NOx er oppgitt til 1,5 mg/km. Ioniq plug-in er dermed en av de reneste bilene i klassen, og en bil som vil være langt fremme på effektivitet og miljøvennlighet i lang tid.

Den ladbare utgaven av Ioniq har tilsvarende sikkerhetsutstyr som sine to søsken. I tillegg kan vi nevne Hyundai LED hovedlys, 16-tommers hjul, ICCB-ladekabel som kan benyttes i vanlig stikkontakt inntil 10A kurs, girhendler på rattet, sammenleggbart bagasjeromsbrett, Apple CarPlay, Android Auto, trådløs lading av smarttelefon samt navigasjon. Til navigasjonssystemet får du gratis med på kjøpet en årlig oppdatering av kartverket fra Lifetime Mapcare.

Akkurat som Ioniq Hybrid er plug-in hybriden en femdørs kombisedan som ser riktig så lekker ut, med moderne linjer og en tøff, litt sinna front som sammen med bakspoiler gir bilen et tøfft, moderne og sporty utseende.

Interiøret består av materialer i høy kvalitet sammen med et moderne inntrykk. Alt av instrumentering er logisk plassert, de er samtidig tydelige og funksjonelle. Komforten er blant de bedre i denne klassen. Setene er bekvemme, har god sidestøtte og mange justeringsmuligheter. Bilen har også et dynamisk instrumentdisplay som endrer farge og grafikk etter hvilken modus bilen er satt i. Bagasjerommet er på hele 446 liter, ikke dårlig når vi tenker på at batteriene tar en del plass. Vi ble overrasket over det lave støynivået i Ioniq.

Ioniq plug-in har en gunstig innstegspris på 288.900 kroner pluss fraktkostnader på ca 10.000 kroner. Da får du med navigasjon, adaptiv cruise og Infinity stereoanlegg med åtte høyttalere som standard. Slenger du på 25.000 kroner ekstra får du med Teknikkpakken, som inneholder det meste av førerassistanse- og sikkerhetsutstyr. Vi kan nevne blant annet smartnøkkel, regnsensor, blindsonevarsler, ryggeradar, 10-veis elektrisk førersete og trådløs lading av mobiltelefon

 

Del
Foregående artikkelOpel Insignia Grand Sport, Fornuftig, romslig og velutstyrt
Neste artikelInviterer til julefeiring på Verket
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS