Honda er ute med sin fjerde generasjon av modellen Jazz. Og la deg ikke lure av at bilen er liten. Den er faktisk mer romslig enn den ser ut til. I tillegg har den nye generasjonen fått atskillig flere hestekrefter under panseret. 

Allerede i 2002 lanserte Honda den første generasjonen Jazz. Til tross for gode tilbakemeldinger er det langt mellom hver gang du ser en Jazz i trafikken. Men det kan kanskje den nye generasjonen gjøre noe med. Med nye Jazz har nemlig Honda tatt med seg alt det positive fra forgjengeren, stappet inn en del flere hestekrefter, og gjort bilen romsligere og mer praktisk. Selv om bilen tilsynelatende ser uten ut så får du slett ikke inntrykk av at det er en småbil du kjører.

Raskere og tøffere
Mens tidligere Honda Jazz var utstyrt med en 102 hestekrefters motor har Jazz 2018 130 hesters motor. En motor som gjør den lille bilen mer enn rask og sterk nok i alle situasjoner. Honda Jazz har med det blitt en trivelig og morsomt liten bil som kanskje aller best trives som bybil men også også er behagelig på langtur og som tar deg fra 0-100 på ti sekunder. Det er to sekunder raskere enn forrige generasjon.

Nye Honda Jazz har også fått et litt tøffere utseende med ny grill og nye innfatninger på lusene. Sammen med litt nytt design på den store støtfangeren bak, svartlakkerte felger og bakspeilhus har dette hevet designet til en bil som bør appellere til både unge og eldre bilførere.

Overraskende stor plass
I nye Honda Jazz er det overraskende stor plass i kupeen. Føreren har romslig plass og instrumentpaneler som sitter oversiktlig og fint slik at man ikke behøver å ta blikket fra trafikken mer enn nødvendig. I baksetet er det også god plass til i hvert fall to passasjerer. 

Bagasjerommet har som seg hør og bør på en småbil noe begrenset plass, men skal du ha med seg mer enn det er plass til bak så har Honda laget en genial løsning på Honda Jazz. Vi snakker om Magic Seat, som modellen er alene om. Du kan med et enkelt klikk løfte opp den ene delen av baksetet vipps så har du gulvplass til større esker eller annet som krever mer plass. Dermed er det mer plass enn du kan kreve i en fire meter lang bil.

Tre utstyrsnivåer
Nye Honda Jazz kommer med tre utstyrsnivåer. Trend er den minst påkostede varianten, med cruiscontrol, manuelt klimaanlegg, CD-spiller med fem tommers LCD fargeskjerm og aktivt bybremsesystem.

Legger du på noen tusenlapper får du Comfort-varianten hvor du får med Honda Connect, som  er Hondas nye lyd og informasjonssystem som gjør kjøreturen mer komfortabel og fornøyelig samtidig som du har lett tilgang til både praktiske funksjoner og underholdning.

Den mest kostbare varianten er Elegance. Den leveres med automatisk klimaanlegg, nøkkelfri låsing og start, tåkelys foran, ryggekamera bak, mørktonede vinduer, sikkerhetsalarm og høydejustering for passasjersete for å nevne de viktigste tilleggene i elegance-pakka.

Produseres i åtte land
De tre første generasjonene av Honda Jazz er solgt i totalt 6,7 millioner eksemplarer. Produksjonen foregår på 11 forskjellige fabrikker i åtte land. Bensinforbruket er ved blandet kjøring på rundt halvliteren pr mil.

Del
Foregående artikkelOle Jacob byr på seg sjæl på Skarre
Neste artikelDesperat jakt etter flere barberere
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS