Som 16-åring var Ronny Holbro stolt eier av en Yamaha Enduro. Siden har alt dreid seg om bil for mekanikeren, helt til i fjor. Med kjøpet av en chopper-ramme fikk 37-åringen MC-dilla. Etter å ha tilbrakt nesten 1300 timer på verkstedet er han eier av en av Nordens sprekeste choppere. En sykkel som har fått navnet «Gullhøna».

– Bortsett fra at jeg fortsatt har Enduroen så var det faren min og storebror Tommy, som er ti år eldre enn meg, som var MC-frelste i familien. Jeg har alltid kun holdt meg til bil. I tillegg til å jobbe som bilmekaniker på Nordlie Auto så har det blitt mye skruing på forskjellige bilprosjekter til Gatebil og utstillinger.

Moss, Motorsykkel, Vinner– Men på slutten var jeg så lei at jeg holdt på å sette hengelås på verkstedet og gi opp hele greia. Det var rett og slett ikke noe morsomt lenger, forklarer Ronny Holbro.

Ble bitt av basillen
Men endringen kom da han gjorde en jobb for en kamerat. I bytte fikk Ronny en chopper-ramme kameraten hadde hatt stående en stund uten å få gjort noe med.

– Dermed var det gjort og jeg var bitt av basillen. Det neste året ble det mellom 1200 og 1300 timer på verkstedet. Hver eneste del har blitt tilpasset. Målet var å bli ferdig til denne sommersesongen, og det klarte jeg.

Moss, Spesial laget sykkelFørstepremier
Ronny Holbros motorsykkel har fått navnet «Gullhøna». Den egentlige betegnelsen er Harley Davidson Softtale Custom.

– Men det er ikke så mye Harley Davidson igjen bortsett fra den 1340 kubikk store motoren, smiler han. At mekanikeren har gjort en usedvanlig god jobb har han fått mange tilbakemeldinger på. Allerede på det første stevnet han deltok på så ble det suksess.

– Tidlig på sommeren var vi på Nordisk Stivrammetreff i Valdres sammen med
cirka 120 andre fra hele Norden. Her fikk jeg både 1. premie i klassen for ombygde
sykler og 1. premie for stevnets beste sykkel. Og sist helg var jeg en av kun åtte inviterte motorsykkeleiere til Oslo Motor Show. Det var veldig stas, smiler han.

Mye oppmerksomhet
Ronny Holbro og «Gullhøna» vekker oppsikt når de kommer kjørende. – Jeg har vel bedt om å bli sett når jeg kjører rundt på en sykkel som denne. Men jeg synes jo det er litt stas også, og blir jo litt stolt når folk flokker seg rundt motorsykkelen min. Når jeg parkerer utenfor Tyrigrava sammen med 150 andre motorsyklister så er det min motorsykkel som tiltrekker seg oppmerksomheten. Det er jo morsomt da.

Behagelig å kjøre
I løpet av sommeren har den ferske bikeren fått testet sykkelen sin. 9000 kilometer har det blitt totalt på korte og lengre turer.

– Blant annet hadde vi en tur til Hamburg og Polen på cirka 3000 kilometer. Mange sier at choppere som dette er noe dritt å kjøre. Jeg har aldri kjørt andre motorsykler enn denne, så jeg har ikke noe å sammenlikne med. Men jeg synes den er behagelig å sitte på og at kjøreegenskapene er veldig gode.

Moss, Sykkel, grønn, RonnySkryt til samboeren
– Det eneste som er synd er at samboeren min ikke har fått være med. Jeg forsøkte sette på to seter, men dessverre fikk jeg det ikke til å passe. Men hun har vært utrolig tålmodig spesielt under byggeprosessen. Da bodde jeg nesten i verkstedet.

I fremtiden kan det hende han får henne med på tur. – Det er meningen at hun også skal ta lappen på motorsykkel. Hun har i hvert fall veldig lyst. Da håper jeg at det også skal bli mulig å bygge en liten chopper til henne, så vi kan kjøre sammen.

Kostbar hobby
Selv om mossingen har brukt vanvittig mye tid på å bygge chopperen så er det ikke sikkert han beholder den så lenge.
– Jeg har lyst til å bygge flere sykler, og for å få råd til det så må jeg selge denne. Neste vinter håper jeg å ha et nytt byggeprosjekt. Den neste sykkelen håper jeg også å bygge raskere. Jeg har lært vanvittig mye under denne prosessen og skal unngå mye av det jeg gjorde tungvint. Billig har det ikke vært å bygge «Gullhøna».

– Nei, jeg, kunne like gjerne gått i butikken og kjøpt en ny. Selv om jeg har gjort alt selv så har det nok kostet cirka 200.000 kroner. Derfor må jeg selge «Gullhøna» dersom jeg skal i gang med et nytt byggeprosjekt.

Utfordringen er at markedet for slike sykler er ganske lite i Norge. Det er ikke mange her til lands som kjører sykler som dette. Men neste vinter håper jeg neste byggeprosjekt er klart, smiler han.

På facebook
De som vil se flere bilder og følge Ronny Holbro og «Gullhøna» kan gjøre det på facebook. Siden heter kort og godt «Gullhøna, Ronny Holbro». Her legges det ut bilder fra turer, stevner og andre ting mossingen og chopperen hans er med på.

Tore Kubberød (tekst)
Jørn Mortensen (foto)

Del
Foregående artikkelLærte av legendene, er selv en legende
Neste artikelHar beholdt verdigrunnlaget
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS